Hand med pengar och liten planta

Tre projektgrupper fick såddfinansiering

I 2018 års utlysning av såddfinansiering inkom tre projektförslag. Alla tre uppfyllde kriterierna och styrgruppen beslutade om att finansiera dem med vardera 200 000 kr.

Ett projekt är lett av Miralem Helgefalk, PhD, lektor, ekonomihögskolan, marketing, miralem.helmefalk@lnu.se där forskare från ekonomihögskolan, konst och humaniora och teknik samarbetar. Marknaden erbjuder många digitala tjänster som skall engagera personer att hålla sig friska och hälsosamma. Samtidigt visar en studie att svenskar har minskat sin kardiorespiratoriska kondition. Detta projekt syftar till att ta itu med denna trend och fokusera på förebyggande åtgärder.

Ett projekt är lett av Tora Hammar, Fil. Dr., leg. receptarie, fakulteten för hälso- och livsvetenskap, tora.hammar@lnu.se där forskare från ekonomihögskolan, teknik och hälso- och livsvetenskap samarbetar. Projektet vill stärka Linnéuniversitetets utbildning inom eHälsa/hälsoinformatik genom forskning och internationell vetenskaplig publikation med utveckling och genomförande av bland annat masterprogrammet i eHälsa.

Ett projekt är lett av Stefan Lagrosen, Ph.D., professor, ekonomihögskolan, organisation och entreprenörskap, stefan.lagrosen@lnu.se  där forskare inom ekonomi, teknik och hälso- och livsvetenskap samarbetar. Nuvarande ehälsolösningar är i många fall inte evidensbaserade och införandet av dem följer sällan en välstrukturerad plan. Projektet vill tillsammans med lokala företag utveckla ehälsotjänster framtagna från evidensbaserade komponenter som skall ge önskad effektivitet och säkra patientsäkerhet.