Besökare på utställningen

Vetenskap och konst möts i utställning på Huseby Bruk

Igår invigdes utställningen Huseby Art and Science 2019 i Masugnen på Huseby Bruk AB. Utställningen är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och Huseby Bruk där konst och vetenskap kombineras i tre utställningar som pågår fram till den 31 oktober.

– Jag är väldigt glad att kunna presentera tre så olika utställningar under samma tak. De är en fortsättning på de samarbeten vi haft nationellt de senaste åren, med bland annat Tekniska museet, och nu tar vi det ett steg längre när vi inleder vårt samarbete med Linnéuniversitetet, säger Sofie Magnusson, vd på Huseby Bruk AB.

– Vi är alltid nyfikna på nya sätt att nå ut med vår forskning. När vi gör en utställning av forskningen blir den till en spännande berättelse där vetenskap och konst går samman för att engagera fler i vår forskning, säger Catherine Legrand, prorektor vid Linnéuniversitetet.

­– I Huseby Art and Science finns något för alla, berättar Christina Dahlgren, director artium vid Linnéuniversitetet. I lådan på vinden kan du se vad forskning gör, då utställningen visar vad vi visste före lådan och vad vi nu vet. I Make it flow kan båda barn och vuxna gör olika experiment med vatten och du kan dessutom lära dig mer om hur alger kan användas för att rena vatten. Och Värdefulla vatten, med Johan Hammars fantastiska bilder och filmer, är en ren njutning för våra sinnen.

Invigningen var för inbjudna gäster, men utställningen öppnar för allmänheten den 11 maj kl. 11–17 och kommer visas fram till den 31 oktober. För öppettider se Huseby Bruks webbplats

Om utställningarna

En låda på vinden
Efter 140 år på Huseby Bruks vind öppnades en dittills okänd låda 2008. Den innehöll historiska dokument från Joseph Stephens nära tio år vid ett stort järnvägsbygge i Indien under 1860-talet. Materialet visade sig vara unikt och utställningen visar hur vi idag kan skriva ny historia om både Småland och Indien med hjälp materialet i lådan. Huseby i Världen ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och Huseby Bruk AB, finansierat av Familjen Kamprads stiftelse.

Make IT flow
Vad är ett vattenhjul och hur fungerar det? Varför bottenfryser inte sjöar på vintern? Kan vatten lösa allt? I Husebys vattenrum i Masugnen får ni själva konstruera, experimentera, upptäcka och fascineras av världens viktigaste vätska – vatten! Här kan du också se en algreaktor och filmer om forskning kring vatten. Ett samarbete mellan Mot nya höjder, Tekniska museet, Linnéuniversitetet och Huseby Bruk AB.

Värdefulla vatten
Värdefulla vatten är en upplevelseutställning om småländska sötvatten. Upplev Johan Hammars bilder och filmer av unika vattenmiljöer och det myller av liv som finns både över och under vattenytan. Vi har under lång tid påverkat våra sötvatten negativt men trenden har vänt och nu pågår ett arbete över hela landet med att restaurera och återskapa vattenmiljöer. En del i projektet Från Skog till Hav.

Låda i glasbur
Den 140 år gamla lådan, som innehöll de dokument som utställningen baseras på, hittades 2008 på Huseby Bruks vind.
Tre personer
Gunnel Cederlöf, professor i historia, Eleonor Marcussen, postdok i historia, och Margareta Petersson, professor emerita i litteraturvetenskap, är verksamma i forskningsprojektet Huseby i Världen.
Porträtt
Sofie Magnusson, vd Huseby Bruk AB, tillsammans med Gunlög Fur, professor i historia och dekan vid fakulteten för konst och humaniora på Linnéuniversitetet.