Vitrysslands hälsodepartement besökte eHäsoinstitutet

Vitrysslands hälsodepartement besökte eHälsoinstitutet

Nyligen fick eHälsoinstitutet besök av en delegation från hälsodepartementet i Vitryssland. Besökarna kom med flera nyfikna frågor och ville veta mer om Linnéuniversitetets forskning och utbildningar inom eHälsa.

- I Vitryssland är allting mer toppstyrt så det är intressant att höra hur ni arbetar mer decentraliserat med eHälsa i Sverige, säger Mikalai Ramanau, specialst på kliniskt beslutsstödssystem på avdelningen för bildandet av eHälsa i Vitryssland.

Under mötet fick medarbetarna vid hälsodepartementet i Vitryssland veta mer om eHälsa i Sverige och hur eHälsoinstitutet och Linnéuniversitetet arbetar tvärvetenskapligt och tillsammans inom olika ämnesområden med forskning och utbildning inom eHälsa.

- Jag tycker det är spännande hur ni samarbetar inom olika ämnesområden och professioner inom eHälsa i Sverige, jag kan se flera fördelar med det.

Deltagarna visade också intresse för eHälsoinstitutet och Linnéuniverstietet masterutbildning och fristående kurser inom eHälsa.

– Jag vill gärna veta mer om era kurser och distanskurser, säger Mikalai Ramanau.

Delegation från Vitrysslands hälsodepartement besökte eHälsoinstitutet