yrkeslärarkonferens

Yrkesstolthet i fokus för yrkeslärare

Cirka 100 yrkeslärare från olika yrkesprogram runt om i hela landet samlades idag för den årliga Yrkeslärarkonferensen vid Linnéuniversitetet. Temat för dagen var ”yrkesstolthet” och att utbyta erfarenheter mellan lärare, skolor och lärosäten stod också högt på deltagarnas agenda.

De två huvudtalarna var Hamid Asghari, forskare vid Karlstads universitet, och Pontus Slättman, VD för Worldskills Sweden.

Hamid Asghari berättade om sina möten med olika yrkeslärare när han arbetade på sin avhandling Från uppväxt till lärargärning – En livsberättelsestudie om åtta yrkeslärare på yrkestekniska programmet.

Pontus Slättman pratade om hur Worldskills Sweden arbetar med yrkeslandslaget, yrkesstolthet och satsningen för att få fler att intressera sig för en framtid som yrkeslärare.

Till konferensens sida