2200 matematikintresserade fyller campus

Ett stort tält mitt på Universitetsplatsen verkar som garderob och en restaurang håller stängt för befintliga studenter och anställda – under två dagar har Matematikbiennalens cirka 2.200 deltagare tagit över Linnéuniversitetets campus i Växjö.

Matematikbiennalen är en av landets största konferenser, och helt klart den största som Linnéuniversitetet någonsin arrangerat. Den vänder sig till lärare från förskola till universitetsnivå, samt till skolledare, lärarutbildare, forskare och andra matematikintresserade. Deltagarna har sammanlagt 300 programpunkter att välja på.

På fredagförmiddagen besökte utbildningsminister Anna Ekström konferensen, och hon höll ett kort tal till deltagarna, där hon bland annat gjorde jämförelser mellan när hon gick i skolan och hur skolan ser ut idag. Hon pratade också om skolans och lärarnas betydelse.

– Lärare är världens viktigaste jobb, men kanske också världens svåraste, sa hon. Att vara lärare i årskurs 8 är kanske Sveriges tuffaste ledarjobb och det är också en av samhällets största ledarskapsutmaningar framöver.

Anna Ekström var tydlig med att hon tycker det är viktigt att säkerställa läraryrket och skolan för framtiden.

– En hållbar skola är en skola där barn lär sig mycket och där lärare trivs och stannar kvar.

Torsdagkvällens kongressmiddag hölls för 800 gäster i ett fullsatt Fortnox Arena. Under middagen höll bland annat Pernilla Tornéus, utbildningsnämndens ordförande i Växjö kommun, ett mycket uppskattat tal.

Marcus Nilsson, prefekt vid Institutionen för matematik, har varit projektledare för arrangemanget:

– Vi i projektgruppen är mycket nöjda med den första dagen, och så här långt in på andra dagen också på Matematikbiennalen. Det mesta har flutit på helt enligt plan. Universitetet verkligen sjuder av liv och överallt möts man av glada matematiklärare!

Matematikbiennalen hålls vartannat år och roterar mellan lärosätena i landet. Men den stannar två gånger på varje ställe, så nästa gång går den av stapeln den 3-4 februari 2022 vid Linnéuniversitetet.

Matematikbiennalen
Matematikbiennalens deltagare fyllde campus.
Matematikbiennalen
Utställningar är en viktig del av Matematikbiennalen.
Invigning
Linnéuniversitetets rektor Peter Aronsson invigde biennalen.
fullt i ikeasalen
Tält på universitetsplatsen
Ett stort tält på Universitetsplatsen fungerade som garderob under Matematikbiennalen.
fortnox arena
Kongressmiddagen hölls på Fortnox Arena.