Studenter i samtal med representanter från näringslivet

Broar byggdes mellan studenter och potentiella arbetsgivare

Torsdagen 5 mars gick Byggmästaredagen 2020 av stapeln vid Linnéuniversitetet. I ett led att stärka samverkan mellan utbildningen och näringslivet hölls på förmiddagen ett seminarium om ledarskap för vissa studentgrupper vid våra byggutbildningar. Seminariet syftade till att ge studenterna inblick i de karriärvägar som finns efter utbildningen, ge inspiration kring ledarskapsfrågor samt att skapa nätverk och ingångar till byggindustrin i Kalmarregionen.

Kajsa Hessel, ordförande för Byggcheferna, höll en inspirerande föreläsning om ledarskapets värde, hur man bygger gott ledarskap, jämställdhetsfrågan i byggbranschen och arbetsplatskultur.

Ola Lövgren, projektdirektör på Skanska och med ansvar för Universitetskajen pratade med studenterna om karriärmöjligheter i byggbranschen och Peter Andersson från Sveriges Byggindustrier bidrog med ett föredrag om hur vidareutbildning i företagens regi kan se ut.

Ola Lövgren i samtal med studenter

Ola Lövgren, Skanska,  i samtal med studenter

Studenterna bjöds sedan på mingellunch tillsammans med deltagande företag och näringslivsrepresentanter  - i syfte att mötas och nätverka och kanske hitta framtida arbetsgivare eller samarbetsformer.

Efter lunch behandlades ämnen som varför städer och regioner blir attraktiva och växer, vad är viktigt för investerare och hur säkrar man kompetens och arbetskraft? Föreläsare på eftermiddagen var bland andra Fredrik Bergström, Ekonomie doktor i nationalekonomi och affärsområdeschef för WSP Advisory, Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, P-O Persson, projektutvecklare och entreprenör.

Miingellunch på Byggmästaredagen

Byggmästardagen var en del av Kalmarmöten, aktiviteter som synliggör och förenar Linnéuniversitetet med invånare, näringsliv och myndigheter i Kalmar.