växtövervakning på bildskärm

Kurs om Internet of Things gav projekt med kommersiell potential

Hemlarm. Kattdetektor. Växtövervakare. Projekten var många på den praktiska kurs om Internet of Things som gavs i sommar vid Linnéuniversitetet. Kursen lockade 1 100 sökande från hela Sverige, allt från dem som var nyfikna till dem som tänkt sig en karriär inom IoT. Och kursansvarig? Han satt i Vancouver!

– Resultaten överträffade mina förväntningar. Jag trodde nog att de flesta skulle göra enklaste möjligt, men de flesta studenterna visade en stor vilja att göra mer. Hela kursen präglades av vetgirighet och upptäckarglädje!

Det säger Fredrik Ahlgren, lektor vid institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Linnéuniversitetet och kursansvarig för Tillämpad Internet of Things, introduktion, som gavs i somras. Kursen handlade om Internet of Things (IoT; sakernas internet eller ”uppkopplade prylar”), och var praktiskt upplagd.

Samla in data och presentera den

Studenterna skulle bygga och programmera en IoT-enhet som kunde samla in någon form av data från sensorer, skicka datan över internet och få den presenterad på en hemsida. Av 1 100 sökande antogs 400 och omkring hälften av dessa slutförde kursen. Vissa var helt enkelt nyfikna och ville lära sig något nytt under sommaren, men flera satsade på en karriär inom IoT.

– Många var studenter inom datavetenskap från hela Sverige, vissa hade inga förkunskaper alls, andra var i medelåldern med en lång karriär inom både elektronik och IT. Den samlade kunskapen hos studenterna och det brinnande intresset av att både lära sig och hjälpa till, gjorde att blandningen blev bättre än jag någonsin vågat hoppas på. De med goda förkunskaper gjorde fantastiska projekt och hade också energi över till att lyfta dem som behövde mer stöd.

Studenterna var uppfinningsrika. En före detta larmförsäljare byggde sitt eget hemlarm med enkla medel, bland annat genom att demontera billiga brandvarnare och göra dessa smarta och uppkopplade.

– Flera projekt handlade om att ta hand om sina växter, både i bostaden och i växthus. En student byggde en helt fantastisk övervakning av en så kallad aeroponic-odling i sin källare. Det fanns också projekt som bedömde inomhusmiljön i klassrum, eller mätte hur ofta hästar drack vatten. Jag skulle absolut tro att det finns en kommersiell potential för flera av projekten, bedömer Fredrik.

Den mest udda idén?

– Kanske the Earth Rover som kombinerade sensorer och en radiostyrd bil. Dessutom byggde studenten en Android-app! Eller kattdetektorn, som skulle lösa problemet med att inte riskera att stänga ute en katt på balkongen där den ibland låg och sov.

Support från lärare dygnet runt

Kursen gick på distans och Fredrik hade hjälp av sin kollega Francis Palma i Kalmar, samt tre amanuenser i Kalmar och Växjö. Själv satt han i Vancouver i Kanada och det fungerade bra.

– Tidsskillnaden på nio timmar gjorde att jag var som mest aktiv under sen kväll och natt, svensk tid. Detta uppskattades av studenterna, det kändes som att de hade lärare närvarande dygnet runt. Min egen reflektion är att det verkar som att studenter är nattdjur, och att det nog är bättre med föreläsningar senare än tidigare under dygnet.

Kursen gick fantastiskt mycket bättre än vad han vågat tro, berättar Fredrik. Den var intensiv, eftersom den gick på helfart, och i viss mån utvecklades sättet att arbeta och kommunicera efter hand, vilket gjorde att inledningen kunde upplevas rörig. Men studenterna var överlag positiva.

– Jag har varit lärare på universitetet i tio år och jag har nog aldrig fått så bra feedback på en kursvärdering någonsin! Detta när man kör en distanskurs för första gången och dessutom från andra sidan jorden...

Så kursen kommer att ges igen?

– Ja, helt klart. Det här är bara början!

- -

Stora bilden: Victor Krook. Projekt: Monitor your plants & the weather with an awesome wall-mounted dashboard.