Skärmbild

Linnéuniversitetet med på prestigefylld rankinglista

För första gången har Linnéuniversitetet kommit med på världens mest kända rankinglista för vetenskapliga prestationer, den så kallade Shanghai-listan.

Listan, som funnits sedan 2003, rankar världens bästa universitet utifrån sex objektiva kriterier som publiceringar, citeringar och nobelpristagare och Linnéuniversitetet gick in på plats 801–900.

– På listan finns de 1.000 bästa universiteten i världen vad gäller den elitinriktade forskningsverksamhten av cirka 18.000 lärosäten totalt, så det känns naturligtvis jättebra, säger Lars Behrenz, rektorsråd.

– Anledningen till att vi nu kommit med på denna rankinglista är att vi har några toppforskare som gjort stora prestationer i elitforskningen och att vi alla har blivit lite bättre varje dag genom att publicera mer och bättre varje år.

Varför är det viktigt att komma med på olika rankinglistor?

– Det kan vara positivt i studentrekryteringen, kanske speciellt den internationella. Men framför allt kan det vara en fördel när det gäller till exempel forskningsfinansiering och möjligheter till olika forskningssamarbeten genom att vi blir mer synliga.

Det finns många rankinglistor – vilken tycker Linnéuniversitetet är viktigast?

– När det gäller Shanghai-listan mäter den enbart de vetenskapliga presentationerna. Det är såklart viktigt för oss att finnas med där. Nu kommer vi att fokusera på att även komma med på Times Higher Education Impact Ranking. Där värderas vilken effekt ett lärosätes forskning, utbildning och samverkan, det vill säga hela vår verksamhet, har på samhället. Helt enkelt, om vi sätter avtryck i samhället, avslutar Lars Behrenz.

Lars Behrenz berättar om Shanghai-listan och Times Higher Education Impact Ranking

Lars Behrenz, rektorsråd, telefon 072-216 51 08, lars.behrenz@lnu.se