Linnéuniversitetet och Familjen Kamprads stiftelse startar ett samarbete för att kunna erbjuda kompetensutveckling för besöksnäringen i Småland - en bransch som drabbats hårt av corona-pandemin. Genom samarbetet vill universitetet och stiftelsen medverka till stärkta förutsättningar för branschens överlevnadsmöjligheter på sikt.
Permitterade medarbetare inom besöksnäringen ska erbjudas ökad kunskap inom områden som exempelvis digitala verktyg, kulturella värden, måltidsutveckling, marknadsföring, företagande och entreprenörskap.
– När Kampradstiftelsen hörde av sig häromdagen hade vi redan börjat tänka i de här banorna, och vi kommer därför att kunna vara snabba i att starta upp dessa instegsutbildningar, säger Per Servais, dekan vid Linnéuniversitetets ekonomihögskola.
– Det känns extra viktigt att vi som universitet är med och bidrar till samhällsutveckling i tider som dessa, fortsätter Per.
Utbildningarna kommer inte att ha några antagningskrav eller krav på formella förkunskaper och de kommer inte heller att bli poänggivande.
Arbetet inleddes den 3 april och sker i dialog med regionerna.
Läs mer här: https://lnu.se/utbildning/kompetensutveckling/