RUC-rådet fördjupade temat: Skolan – en attraktiv arbets- och lärmiljö – en förutsättning för lärarförsörjning?
RUC-råden är en mötesplats för det gemensamma uppdraget att stärka förskolans och skolans måluppfyllelse. Ett 40-tal representanter för skolhuvudmän från Blekinge, Jönköpings, Kalmar och Kronobergs län, samt från Linnéuniversitetet samlades för att fördjupa temat: Skolan – en attraktiv arbets- och lärmiljö – en förutsättning för lärarförsörjning?
Innehållet i RUC-rådet var en fördjupning och fortsättning på vårens RUC-råd. Dagen genomfördes digitalt och innehöll presentationer och mycket tid för diskussioner.
Dagen innehåll presentationerna nedan:
- Ulla Karin Nordänger, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, presenterarde studien: Avhopp och framtidstro – en jämförande studie av två lärargenerationer. Hur behåller lärare sitt engagemang och sina ideal i yrket över tid? Vilka vägskäl ställs lärare inför? Vilka strategier hjälper lärare att stanna kvar i yrket?
- Eva-Lena Brafield, rektor på Elmeskolan i Älmhult, berättade om hur man arbetat och arbetar för att ge alla elever tillgång till en likvärdig utbildning. Arbetet har resulterat i Elmemodellen.
- Ulrica Johansson Åleheim, utbildningsledare nämnden för lärarutbildning, informerade om en flexibel och verksamhetsnära lärarutbildning med studenten i fokus.
- Stephan Rapp, utbildningschef för Linnéuniversitetets rektorsprogram, berättade om nyheter och satsningar inom utbildning och forskning med fokus på rektorsprogram och professionsutbildningar.
- RUC:s utvecklingsledare höll ihop dagen och informerade om RUC:s arbete.
Information från RUC-rådet den 22 september 2020
Information från tidigare RUC-råd