Hanna Farnelid med elever i Klöxhultsskolan 5C

Dagens forskare mötte framtidens i 15 skolor över hela Kronoberg

Vad får man om man korsar en forskare med en mellanstadieklass under en timme? Tjugofem elever som inspireras av ett ämne och av hur spännande det är att vara forskare – och en forskare som får nya perspektiv av tjugofem elevers idéer och tankar om framtiden.

­– Hur många muskler tror ni att en människa har? frågar mannen i gul huvtröja. Sjuttiosju, föreslår en elev. Fyrtiosju, gissar en annan. Fem, säger en tredje, möjligen på skoj.

Mannen i gul huvtröja heter Venukumar Vemula och är postdoktor i muskelfysiologi vid Linnéuniversitetet, eleverna går i Älmhults Montessoriskola 5-6 och det rätta svaret är över 650 muskler.

x
Såå intressant att lyssna på hur man försöker kombinera muskler med datorer. Fantastisk forskare som verkligen gjorde ett bra jobb med att försöka göra allt begripligt för vår 5-6:a. Trots att allt var på engelska tror jag att de flesta eleverna förstod det mesta. Tusen tack för att vi fick vara med om detta 😊
Jenny Rastovic, lärare, Älmhults Montessoriskola, på Facebook

Venukumar berättar om sin forskning och om hur muskler är uppbyggda och fungerar. Han är en av 23 forskare som är ute och träffar 700 elever på 15 grundskolor över hela Kronobergs län idag, i vad som kallas Science outreach – att nå ut med forskning. Besöken är en belöning för goda insatser av dessa klasser inom Maker tour – Mot nya höjder, en gemensam satsning av Linnéuniversitetet, Region Kronoberg, Länsstyrelsen Kronoberg och Tekniska museet för att öka elevers (och lärares) intresse för naturvetenskap, teknik och matematik.

Artificiell intelligens

I klassrummet bredvid får eleverna i klass 3-4 experimentera med bilder. Johan Hagelbäck, forskare i datavetenskap, berättar och framför allt visar hur datorer kan använda artificiell intelligens för att skapa konst. Eleverna får välja foton – djur är populärt – och vad datorn ska använda för olika tekniker för att skapa konst av fotot. Resultatet blir helt nya konstverk som väcker stor förundran: "Det ser ut som en helt annan värld!"

”Hur blir man forskare?” frågar någon. ”Att vara nyfiken och intresserad av saker är viktigt”, säger Johan. ”Kan du betygsätta ditt jobb, mellan 1 och 10?” blir nästa fråga. ”Att vara forskare är väldigt roligt, så det måste få 10!” svarar Johan.

I klass 6C på Klöxhultsskolan i Älmhult tar Sharafat Ali med eleverna på en kunskapsresa till glasriket. Sharafat är forskare inom materialvetenskap och berättar vad glas är och vad man kan använda glas till, med fokus på medicinska tillämpningar. 6C får bland annat lära sig att glas kan användas för att reparera ben och läka sår.

Forskning i praktiken

Klass 5C får smaka på forskning i praktiken. Hanna Farnelid, forskare i marin ekologi, pratar om de allra minsta fotosyntetiserande organismerna, pikoplankton, och som avslutning får eleverna testa en algdryck som Hanna har gjort. Nyfikenheten är stor och reaktionerna blandade. Vissa rynkar på näsan; andra kommer tillbaka och vill ha påfyllning.

– Det är otroligt viktigt för mig som forskare att sprida kunskap och att skapa intresse för viktiga frågor och utmaningar som vi ställs inför i framtiden, säger Hanna Farnelid.

– Jag fick många och bra frågor, och intressanta berättelser utifrån deras egna erfarenheter. Varför är havet blått? Är det farligt att bada i en brun sjö? Alla elever var engagerade och deltog aktivt.

– Något jag särskilt tar med mig från dagen är just vikten av att ställa frågor. Som barn är det mer självklart att ställa frågor om det är något man inte vet. Vuxna borde också ställa fler frågor!

Miljön i framtiden

x
Tack, tack och åter tack för ett fantastiskt besök idag. ”Tänk att avfallshantering är ett ämne på universitetet!” var en kommentar från eleverna 😀
Camilla Ring, lärare, Klöxhultsskolan 5B, på Facebook

I klass 5B i en annan korridor pratar William Hogland, professor i miljöteknik, om vår miljö. Om utvecklingen genom åren, hur vi har försökt lösa problem i miljön och vad han själv tänker om framtiden. Det märks att ämnet intresserar, när han efter femtio minuter säger att nu måste han kanske sluta och får responsen ”Nej, det är en hel timme tills vi ska äta!” från en av eleverna.

Ni måste ju ta tag i de här frågorna! Hur kan ni hjälpa till att få fram nya ämnen som inte förstör naturen? avslutar William sin presentation.

– Vi forskar! svarar en tjej direkt.

Se bildspel från forskarnas besök

Andreas Svensson
Andreas Svensson, forskare i evolutionär ekologi, berättar för klass 3-4 i Vittaryd om den mångfald av märkliga fiskar som finns. Barnen undrar om Andreas själv har något akvarium hemma. Nej, svarar han, min son är för liten. Jag hällde mina vattenfärger i min pappas akvarium när jag var liten och det var inte bra för fiskarna. Men jag skaffar nog ett när han blivit lite större.
Föregående bild Nästa bild
Mohanraj Senniappan
Mohanraj Senniappan, doktorand i astropartikelfysik, besökte Idekulla skola 7-9 i Ryd och fick initierade frågor, som "is a scientist the same thing as a researcher", "which method do you use to measure objects far away", "how does a telescope work" och "how does pollution effect your research".
Föregående bild Nästa bild
Venukumar Vemula
Musklerna fungerar ungefär som en bilmotor – de omvandlar energi till mekaniskt arbete, berättar Venukumar Vemula.
Föregående bild Nästa bild
Johan Hagelbäck
Många ville välja vilken bild som skulle förvandlas till konst och vilken konstnärs teknik som skulle användas i förvandlingen när Johan Hagelbäck frågade.
Föregående bild Nästa bild
Sharafat Ali
Glass – use, properties and advanced applications var titeln på Sharafat Alis lektion.
Föregående bild Nästa bild
Hanna Farnelid
Kön är lång när Hanna Farnelid bjuder på algdricka.
Föregående bild Nästa bild
William Hogland
William Hogland har varit med om "hela racet" i miljöfrågor, som barn, student, doktorand och ung forskare. Nu, "i relativt vuxen ålder", ser han tillbaka på miljöfrågorna och hur vi har hanterat dem.
Föregående bild Nästa bild
forskarna på residenter
Dagen inleds med frukost på residenset i Växjö, där vikarierande landshövding Kristina Zetterström hälsar välkommen.
Föregående bild Nästa bild
De deltagande forskarna
23 forskare med chaufförer besökte 15 skolor runt om i Kronoberg tisdagen den 14 januari 2020.
Föregående bild Nästa bild