ledarna för lägret

Studenter arrangerade sommarläger för barn med fokus på programmering

Förra veckan var ingen vanlig vecka. Det var fritidsgårdarna i Växjös lägervecka och inte mindre än 22 barn i åldrarna 11-14 år deltog på plats på Videum Science Park. Studenter och en doktorand från Linnéuniversitetet ledde barnen genom en rad spännande workshopar.

För andra året i rad deltog IT-gården som ett av alternativen under fritidsgårdarna i Växjös lägervecka och intresset var stort. Under veckan har 22 barn i åldrarna 11-14 år fått testa olika tekniker för att lära sig mer om programmering. Totalt anordnades fyra workshopar (Engino, web, Microbit, 3D-utskrift & modellering), utöver en rad mer analoga aktiviteter som lockade till många skratt.

– ­För att förstå tekniken är det viktigt att få göra något konkret, det stimulerar barnens intresse och kreativitet, säger Marcus Muller som läser programmet Nätverkssäkerhet på Linnéuniversitetet och är huvudansvarig för IT-gården.

Med hjälp av Engino fick barnen bygga en bil/robot med sensorer och motorer som kunde klara att röra sig genom en bana. En annan praktisk tillämpning av Microbit var att barnen fick plantera tomater, chili och basilika i ett litet växthus (egentligen till för Engino). De fick grunder i programmering och Microbit och kunde därmed uppgradera växthuset med olika funktioner som automatiskt fläktsystem, ljus och temperaturmätning, samt visning på en Microbit som display och ventilationssystem (öppna/stänga fönster).

Barnen fick också möjlighet att testa 3D-utskrift och modellering. De använde Cura för att modellera sin egen modell och skriva ut, samt fick möjlighet att bygga en vandrande robot av färdigutskrivna delar, skruvar, batteri och motor.

Att bygga hemsidor och själva få utveckla dem var den fjärde utmaningen. Barnen använde sig av glitch.com för att skapa egna hemsidor, som de sedan kan fortsätta utveckla. På så sätt fick de möjlighet att testa på HTML och CSS.

Lägerveckan sponsrades av fritidsgårdarna, Videum och Visma.

– IT-gården vill gärna kunna erbjuda öppettider under större delar av sommaren men behöver i så fall lite sponsring. Så vill du som privatperson eller företag stötta våra studenter för att kunna erbjuda flera öppna veckor, ta kontakt med oss via formuläret på vår hemsida, säger Marcus Muller.

Mer information

IT-gården är en fritidsgård för it-intresserade barn och ungdomar i Växjö. Mer om IT-gården:

Bilder från lägerveckan