Succé för digital Mattefredag
Över 80 klasser från hela Sverige fick i fredags matematiska utmaningar av 15 studenter som läser matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet. Allt skedde på distans och gensvaret blev så stort att Mattefredag kanske blir både digitalt och analogt nästa år.
Mattefredag är ett återkommande evenemang där allmänheten, barn såväl som vuxna, bjuds in till Linnéuniversitetet under påsklov och höstlov för att ta sig an matematiska utmaningar. När Mattefredag inte kunde genomföras på plats på Linnéuniversitetet som vanligt på grund av coronapandemin, valde man att istället vända sig direkt till skolorna och erbjuda ett besök på lektionstid via distansverktyget Zoom. Det nya greppet blev en oanad succé.
Tvingades stänga för anmälan
– Jag tror att många var nyfikna på vad Mattefredag är och helt enkelt ville testa. Samma kväll som inbjudan gick ut började anmälningarna strömma in. Redan efter några dagar var vi tvungna att stänga för anmälan eftersom intresset var så stort, berättar Miguel Perez, lektor i matematik vid Linnéuniversitetet och kontaktperson för Mattefredag.
Då hade över 80 klasser, från Malmö i söder till Piteå i norr, från årskurs 1 till årskurs 9 och även några från gymnasiet, anmält sig. Klasserna togs emot av ett 15-tal mentorer, i form av lärarstudenter som läser matematikdidaktik på Linneuniversitetet som en del av sin utbildning.
– Fördelen med en digital Mattefredag var givetvis att klasserna inte behövde ta sig någonstans. Vi hade aldrig mött klasser från så många delar av landet en vanlig Mattefredag. Det svåra är att man är beroende av tekniken. Några klasser hade lite problem med att få ljud och bild att fungera, säger Miguel Perez.
Nöjda med arrangemanget
Mentorernas uppgift var att ge klasserna lämpliga utmaningar och stötta vid behov. Likaså skulle klasserna redovisa sitt arbete med utmaningarna för dem. Flera av klasserna uttryckte att de var mycket nöjda med arrangemanget och frågade när nästa Mattefredag blir av.
Svaret är förstås våren 2021. Då firar dessutom Mattefredag (7+3)x2/4 år – det första arrangemanget ägde rum 1 april √4000000+42.
– Vi kommer antagligen att köra digitalt till våren igen. Kanske två varianter, en för allmänheten och en för skolor. Det fysiska mötet är viktigt på många sätt, men via Zoom kan man ändå få en bra kontakt. Både eleverna och studenterna var motiverade. För studenterna blev det en bra möjlighet att träffa elever och diskutera strategier och lösningar i matematik, säger Miguel Perez.
- -
”Hej! Vi vill bara tacka för ett riktigt roligt mattepass. Eleverna var jättenöjda och vill så gärna göra detta igen.” /e-post från en klass i Trelleborg