Sofia Ratzinger som har läst Design + Change på Linnéuniversitetet

Alumnreportage: Sofia använder design som redskap för förändring

När Sofia hade tagit examen från programmet Design + Change hade hon ett starkt sug efter att arbeta med design på ett affärsmässigt sätt. Hon flyttade därför till Berlin och började jobba inom kommunikation på ett nystartat konsultföretag med fokus på hållbarhet. Idag driver hon ett eget designföretag.

– Programmet Design + Change fångade min uppmärksamhet då det var ett av få kandidatprogram inom design i Europa som erbjöd ett holistiskt förhållningssätt till design. Innan jag påbörjade mina studier så visste jag att jag hade ett intresse för flera olika områden inom design och jag var inte riktigt redo för att smalna av detta till något specifikt område. Jag insåg att det här programmet inte bara handlade om att skapa något som är estetiskt tilltalande utan om att använda design som ett betydande redskap för förändring.

Sofia uppskattar undervisningsstilen som låter studenter utforska olika medium och att lokalerna är fina.

– Jag upptäckte att undervisningsstilen var ganska fri på så vis att man fick möjlighet att utforska olika medium såsom grafisk design, textildesign, fotografering och produktdesign. En av höjdpunkterna på programmet är de lokaler man har tillgång till som student. Att ha tillgång till alla olika sorters verkstäder; såsom screentryck, snickeri och en fotostudio är verkligen lyxigt.

Om du är intresserad av att utforska design så är det här programmet verkligen rätt för dig.

– Om du vill förstå och utforska design från olika perspektiv, med social och miljömässig påverkan i åtanke, då är detta programmet för dig. Programmet uppmuntrar verkligen självutforskande och utvecklar dina designkunskaper såväl genom teoretiskt som konstnärligt designarbete.

Bygger vidare på sina drömmar

När Sofia hade tagit examen kände hon ett starkt sug efter att arbeta med design på ett affärsmässigt sätt, istället för inom akademin, så hon valde att flytta till Berlin för att jobba.

– Jag ville lära mig mer om konsultverksamhet inom hållbarhet och hur man driver ett hållbart företag. Jag började jobba på ett nystartat konsultföretag i Berlin, inom hållbarhet, där jag jobbade med kommunikation och fick användning för min breda designkunskap.

Idag driver hon ett eget företag.

– Jag började frilansa vid sidan om och till slut tog jag steget och gick över till att jobba med mitt eget designföretag på heltid. Sedan ungefär ett år tillbaka har jag jobbat med att bygga vidare på min dröm. Mitt mål är att kombinera etik och estetik. Jag jobbar med medvetna företag inom hållbarhet för att förstärka deras positiva påverkan med hjälp av tilltalande visuella uttryck.