Kunskapskuben

Kulturarv och framtidens arkeologi i Kunskapskuben i Växjös nya utställning

I tisdags invigdes utställningen Tillbaka till framtiden i Kunskapskuben på Universitetsbiblioteket i Växjö. Basen i utställningen är den forskning som bedrivs inom UNESCO-professuren om Heritage Futures som inrättades på Linnéuniversitetet år 2017. Bakom utställningen står också konstnären Pernilla Frid.

Vad kan vi veta om framtiden? Vilken eller vilka olika framtider bevarar vi kulturarv för? Hur kommunicerar vi med framtida generationer? Dessa och andra frågor om hur vi kommunicerar vilka vi är och vad vi har åstadkommit tas upp i utställningen. Cornelia Witthöft, professor och vicerektor för forskning, höll invigningstal och understryker vikten av att hitta nya sätt att kommunicera forskning för att nå ut till en bredare publik.

– Vi forskare kan vara lite torra och tråkiga och har ibland svårt att förpacka vår kunskap på ett spännande och intressant vis. Torr och tråkig kan man däremot inte anklaga Heritage Futures forskning för att vara. Särskilt inte när man kopplar ihop den med Pernilla Frids arbete och presenterar den så här, säger Cornelia Witthöft.

Cornelia Withöft och Cornelis Holtorf

Cornelius Holtorf, innehavare av en UNESCO-professur i Heritage Futures, får frågan om varför han tackade ja till att delta i utställningen. Han berättar att han tycker att det är ett spännande sätt att visa upp vad hans forskargrupp gör men även att utmana vissa förutfattade meningar om arkeologi.

– Det är roligt att kunna visa arkeologi på ett oväntat sätt. Särskilt eftersom det här handlar om stora och samhällsrelevanta frågor som hållbarhet. Jag tycker också att det är viktigt att börja tänka på den avlägsna framtiden och över vad vi lämnar efter oss. Vi har en tendens att tro att kulturarv bara handlar om det förflutna men så är inte fallet. Kulturarv handlar lika mycket om vad vi lämnar efter oss. Det har också varit mycket givande att arbeta tillsammans med Pernilla Frid, säger Cornelius Holtorf.

På tisdagens vernissage deltog även två externa representanter. Dels Sofie Tunbrant från SKB som samarbetar med forskargruppen om hur vi kan kommunicera radioaktivt avfall till civilisationer 100 000 år framåt i tiden. Och även Mörbylånga kommuns UNESCO-samordnare Emma Rydnér som har varit med och tagit fram den interaktiva delen av utställningen med framtidsscenarier för det världsarvsklassade odlingslandskapet på Södra Öland.

Utställningen 'Tillbaka till framtiden' kan ni se i Kunskapskuben på Universitetesbiblioteket i Växjö fram till september 2022.

Utställningen visas sedan i Kunskapskuben på plan 2 i Vita, Kalmar från 19 november 2022 till december 2023.

Utställningen är en del av Det kulturella universitetet