Barn som läser i gröngräset

Projektet Läsa äger utsedd till Årets läsfrämjare – håller barns läsning vid liv under sommarlovet

Linnéuniversitetets forskare inom läs-och skrivutveckling, Linda Fälth har sedan 2018 varit delaktig i projektet Läsa äger. Läraren Anneli Glamsare, läs- och skrivutvecklare i Botkyrka kommun som arbetar med projektet, har utsetts till Årets läsfrämjare av Pascal Engmans stiftelse.

Läsa äger är ett samarbete mellan olika aktörer som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap. Läsa äger startades 2018 med målet att få barn att hålla läsningen igång även under sommarlovet. Anneli Glamsare är mer än glad över att kunna kalla sig Årets läsfrämjare!

Initiativet att hålla igång läsningen är nu ett årligt inslag i Annelis hemkommun Botkyrka där man anställer ungdomar som får läsa för yngre barn på olika fritidshem. Resultatet har varit slående och forskningen visar att Läsa äger bidrar till att både ordförråd och läsförståelse förbättrats. De ungdomar som anställs som feriepraktikanter har också uttryckt att det är meningsfullt.

En del av projektet handlar också om rörelseglädje, så vissa barn lockas till lässtunderna genom att först få spela fotboll eller liknande. Utöver högläsningen i fritidshemmen ingår föräldramöten där man bland annat informerat om vikten av läsning och hjälpt familjer att skaffa lånekort. Efter det ökade utlåningen på biblioteken i Botkyrka med över 600 procent en sommar.

Forskning om Läsa äger

- Jag är verkligen glad över denna mediala uppmärksamhet säger docent Linda Fälth som forskar om läs- och skrivinlärning vid Linnéuniversitetet. Linda har genom sin forskning haft nära kontakt med lärare runt om i Sverige och har varit på plats i Botkyrka för att samarbeta med läraren Anneli Glamsare.

Linda menar att det vinnande konceptet för projektet Läsa äger är att det är tydligt att ta till sig både för elever, personal och familjer. Forskningen om Läsa äger genomförs i samarbete med LegiLexi. Sommarlovstapp i läsning är ett välkänt fenomen bland lärare och det drabbar ett stort antal elever. Tidigare forskning har visat att elever från familjer med lägre socioekonomisk status drabbas oftare och mer av sommarlovstappet.

Linda berättar att det finns internationellt intresse för forskningen och att en artikel om forskningen blev publicerad i Nordic Journal of Literacy Research.
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., & Gustafson, S. (2019). An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners.

Forskningen är ett samarbete med Linköpings universitet.
Via länken nedan finns en sammanfattning av forskningen:
Läs mer om LegiLexi och vikten av läsning på lov

Pascal Engmans stiftelse

Pascal Engmans stiftelse är en nystartad stiftelse för läsfrämjande i Sverige. Stiftelsen delar ut ett årligt stipendium till en individ eller organisation som främjat läsning bland unga i Sverige, och missionerar för läsning genom olika egna aktiviteter.

Författaren Pascal Engman vill använda stiftelsen för att kanalisera sitt eget engagemang för att Sveriges unga ska ges förutsättningarna och motivationen att utveckla sitt eget språk genom livet.

Hör gärna av er till docent Linda Fälth om ni vill veta mer om Läsa äger.
linda.falth@lnu.se

Anneli Glamsare
Anneli Glamsare SVT
Anneli Glamsare, Årets läsfrämjare, som gästade Morgonstudion på SVT den 28 maj 2021.