Linnéuniversitetets yrkeslärarutbildning lyckas behålla sina studenter
Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har publicerat statistik och analyser om lärarstudenternas genomströmning i form av bland annat kvarvaro, tidiga avhopp och examensfrekvens. I en ny studie presenteras Linnéuniversitetets yrkeslärarutbildning som bästa exempel där lärarstudenterna fullföljer sin utbildning och får sin examen.
Studien som publicerades i april 2021 visar att det är stor variation när man granskar genomströmningen för landets lärarutbildningar. Linnéuniversitetets yrkeslärareutbildning är den utbildning som lyckas bäst med genomströmningen. Det är endast 7 % som påbörjade utbildningen 2016 som inte fick sin examen.
Viktoria Grahn Johansson som är programansvarig för Linnéuniversitetets yrkeslärarprogram säger att informationen är glädjande och att det är resultat av ett långsiktigt utvecklingsarbete.
- Vi arbetar aktivt med utvärderingar och är noga med att utbildningen är aktuell och målgruppsanpassad. Genom utbildningens mentorssystem har vi också större möjlighet att möta och följa varje enskild student. Det finns också ett etablerat nätverk för yrkeslärare i regionen och redan under studietiden får studenterna ta del av aktiviteter tillsammans med nätverket, understryker Viktoria Grahn Johansson.
Universitetskanslersämbetet granskar kvaliteten i högre utbildning och publicerar officiell statistik inom högskoleområdet
Hur många studenter stannar kvar på lärarprogrammen, i vilken grad tar de examen och hur lång tid tar det till examen? UKÄ samlar statistik och analys av genomströmningen på lärarutbildningarna. Ett vanligt mått på genomströmning är andelen tidiga avhopp, som UKÄ har visat är relativt höga på lärarutbildningarna, i jämförelse med andra högskoleutbildningar. UKÄ har även analyserat vilka faktorer som påverkar studenternas benägenhet att slutföra utbildningen.
Den pågående coronapandemin aktualiserar utmaningar med distansstudier och begränsar lärosätena i att hitta former för undervisning och att engagera studenter till ökat deltagande.
Mer information
Via länken finns rapporter och material om lärarstudenternas studier och prestationer under utbildningen. Informationen är uppdaterad i april 2021.
Läs mer på Universitetskanslersämbetets, UKÄ:s webbplats
Även tidningen Läraren uppmärksammar området i en artikel som publicerades i april 2021
Kontakt
Kontakta gärna Viktoria Grahn Johansson, programansvarig för Linnéuniversitetets yrkeslärarprogram, för mer information.
viktoria.johansson@lnu.se