Clarinda Rodrigues och Lisa Söderholm i Kalmar city

Linnéuniversitets studenter hjälper till med att utveckla Kalmar city

För att möta den framtida detaljhandelns utmaningar och behov utmanas studenterna på programmet Retail Management varje år att lösa uppgifter direkt kopplade till lokala handels- och tjänsteföretag. I år har studenterna samarbetat med Lisa Söderholm, Centrumutvecklare i Kalmar, som gav studenterna i uppdrag att ta reda på hur en stadskärna som Kalmar city och det lokala näringslivet kan attrahera generation Z, det vill säga unga födda efter 1995.

Detaljhandeln är en bransch i ständig förändring. Handel- och tjänsteföretag omprövar sina affärsstrategier för att klara utmaningar som drivs av globalisering, teknologi och en ny typ av konsumenter.

– Genom ett nära samarbete med branschen får studenterna chans att möta sin framtida arbetsmarknad och att ställas inför problem och frågeställningar som är direkt relaterade till detaljhandeln. De får också möjlighet att bidra med kunskap, designtänkande, innovation och kreativitet och att tillämpa teorier som är relevanta för branschen säger Clarinda Rodrigues docent i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.

Att det blev fokus på just den här generationen har att göra med att vara beredd på att möta en ny typ av konsumenter berättar Lisa Söderholm

– Många av de trender och förändringar vi pratar om gällande nya konsumtionsmönster och beteenden ser denna generation som självklarheter. För dem är det inte framtiden, utan det är deras sätt att leva idag. De är dessutom en väldigt stor grupp i samhället, det vore osmart att inte lyssna på dem.

Genom studenternas arbeten har Lisa Söderholm fått kunskap om generation Z.

– Det är en generation med väldigt tydliga värderingar, där hur och varför är viktigare än vad. De tror på sig själva, vill jobba för att leva och inte tvärtom och de vill göra skillnad. Kombinationen av fysiska upplevelser tillsammans med digital kommunikation är en självklarhet, för att nämna några inspel.

Kunskapen tar hon nu med sig in i arbetet för att utveckla stadskärnan tillsammans med näringslivet och staden.

– Vi har en unik och historisk plats att vårda men vi måste också tänka nytt för att kunna utveckla den och ta tillvara på dess styrkor. Framgången ligger i att lyssna, involvera och bygga en stad för människor att trivas i, idag och i framtiden avslutar Lisa Söderholm.