Studenter på biblioteket

Fler sökande till utbildningsprogram men färre till fristående kurser

Inför vårterminen 2022 minskar det totala antalet sökande till Linnéuniversitetet med cirka 12 procent, från rekordet 46.636 sökande för ett år sedan till 41.032 sökande inför kommande vårtermin. Universitetet är dock fortsatt det fjärde mest sökta lärosätet i landet.

– Vi tappar något i söksiffrorna, men ser vi på det med lite perspektiv är vi närmast tillbaka i ett normaliserat läge. De söksiffror vi ser nu är det näst högsta antalet ansökningar vi någonsin haft för inför en vårtermin, säger Peter Citron, chef för antagningen vid Linnéuniversitetet.

När det gäller ansökningar till utbildningsprogram så ökar universitetet med 27 procent, medan söksiffrorna för fristående kurser minskar cirka 13 procent jämfört med rekordsiffrorna för ett år sedan.

– Det är mycket glädjande med en så stor ökning av ansökningar till våra utbildningsprogram, sedan ser de flesta lärosäten i landet en tydlig trend av minskat antal sökande till fristående kurser.

De nationella siffrorna visar på en nedgång med knappt sex procent när det gäller det totala antalet sökande till högskolestudier vårterminen 2022, jämfört med siffrorna för våren 2021.

– Linnéuniversitetet har stort utbud med fristående kurser och när antalet sökande till kurser minskar slår det tydligt igenom på våra ansökningssiffror. Nationellt ser vi att lärosäten med stor andel fristående kurser minskar mer än de som har en stor andel utbildningsprogram, avslutar antagningschef Peter Citron.

Utvecklingen av totalt antal ansökningar inför vårterminer vid Linnéuniversitetet de senaste åren:

VT2019:            33.047
VT2020:            37.521