Notiser

Nobelpristagare Abdulrazak Gurnah gästföreläste på Linnéuniversitetet

Den 7 oktober tillkännagav Svenska Akademin att årets nobelpristagare i litteratur är romanförfattaren Abdulrazak Gurnah. När stora delar av det litterära Sverige konstaterade att pristagaren var okänd för det flesta, visade det sig att han var ett bekant namn för många av våra forskare. Den nyutnämnde nobelpristagaren har dessutom deltagit som föreläsare på Linnéuniversitetet.

Abdulrazak Gurnahs koppling till Linnéuniversitetet går genom LNUC Concurrences, som är universitetets spetsforskningscentrum för samtidigheter i koloniala och postkoloniala studier. För några år sedan, när Linnéuniversitetet fortfarande hette Växjö universitet, var Gurnah på besök i just Växjö.

– Gurnah har en särskild koppling till LNUC Concurrences och Linnéuniversitetet via den före detta medlemmen och Advisory Board-deltagaren professor Maria Olaussen, som har publicerat mycket om hans romaner och som bjöd inom honom för att delta i kurser, säger Johan Höglund.

Maria träffade Gurnah i Berlin via hans tyska översättare som ursprungligen var litteraturprofessor i Leipzig under DDR-tiden. Det fanns ett särskilt intresse för Zanzibar i Östtyskland och nära kontakter mellan länderna efter revolutionen på Zanzibar. Trots att Gurnah skriver på engelska och bor i England så uppkom det akademiska intresset för hans litteratur först via dessa tyska förbindelser.

Inbjuden till symposium i Växjö

– Vi ordnade ett symposium i Växjö, Africa Writing Europé, och bjöd in Gurnah som både föreläsare och författare tillsammans med andra forskare som skrivit om bilden av Europa i afrikansk litteratur. Förutom de akademiska föredragen hade vi evenemang med studenter där Gurnah läste ur sina romaner och diskuterade med studenterna, säger Maria Olaussen.

Hon är glad över att Gurnah belönats med Nobelpriset för sitt arbete.

– Det är fantastiskt roligt att fler läsare nu får möjlighet att läsa hans romaner och att de blir översatta till fler språk. Det är också roligt att priset går till en författare som fokuserar helt på sitt berättande och som uttrycker angelägna frågor genom en klassisk romankonst.

Abdulrazak Gurnah är född på Zanzibar och verksam i England, och fick priset för att han ”kompromisslöst och med stor medkänsla genomlyst kolonialismens verkningar och flyktingens öde i klyftan mellan kulturer och kontinenter. Gurnah romandebuterade 1987 med Memory of Departure, som följdes upp av Pilgrim’s Way (1988) och Dottie (1990). Han har fram till sin pensionering varit verksam som professor i litteratur vid University of Kent i Canterbury.

– Gurnah has skrivit om kolonialism, migration och diaspora från ett afrikanskt perspektiv under en lång tid, men inte alltid fått det erkännande han förtjänar”, säger Rebecca Duncan forskare vid Linnéuniversitetet.

I sitt författarskap har Gurnah belyst en annan europeisk kolonialism än den brittiska och han har undersökt postkoloniala spänningar mellan olika afrikanska nationer och kulturer. Han är den första författaren ifrån östra Afrika som tilldelats nobelpriset.

– Nobelpriset ska vara opolitiskt och baseras på författarens litterära egenskaper och dess kvalitet. Att Svenska Akademin ger nobelpriset till Abdulrazak Gurnah firar inte bara ett viktigt författarskap. Det är också ett inlägg i debatten om migration, gränser och det europeiska koloniala arvet. Gurnah berättar historier om rasism, strukturellt våld i det globala samhället och en ständig rörelsen över gränser och kulturer. I kölvattnet av extremhögerns framgångar i Sverige, Europa och USA framstår det som ett ovanligt politiskt pris där Akademin använder sin position för att stärka människor som ofta placeras i samhällets utkanter, säger Johan Höglund, professor i engelsk litteratur vid Linnéuniversitetet.