Invigning

Universitetskajen i Kalmar äntligen invigd

Den blev mer än ett halvår försenad, men i fredags kunde den officiella invigningen av Universitetskajen äntligen genomföras. En lika efterlängtad och historisk dag, som bjöd på både hälsningar från Björn Ulvaeus, sopran på hög höjd och en rejäl överraskning från Kalmar kommun, värd sammanlagt 300 miljoner kronor.

Dagen inleddes med en timmes uppsnack från den tillfälligt uppbyggda scenen på Universitetskajen i centrala Kalmar. Inbjudna gäster, med SVT-profilen Niklas Källner som ciceron, bjöd på både tillbakablickar och framtidsspaningar kring byggprojeketet som är den största statliga satsningen i Kalmar sedan Ölandsbron byggdes 1972.

Uppsnacket kantades även av en serie digitala nedslag där Linnéuniversitetets flygande reporter tillsammans med studenter och lärare, tog tittarna med på bland annat navigering i Sydney från fartygssimulatorn, besökte bildateljén och gick på djupet in i ögonen på optikerutbildningen.

Själva invigningsceremonin inleddes punktligt klockan 13, i hällande ösregn, när sopranen Pernilla Ingvarsdotter sjöng O Sole Mio högst upp från tornet på Sjöfartshögskolan.

Förste talare ut var rektor Peter Aronsson som talade om betydelsen av ett samlat universitetsområde.

– När vi nu kan samla hela verksamheten i Kalmar till Universitetkajen så skapas ett unikt attraktivt sammanhang för kunskapsbildning där det är nära mellan disciplinerna, nära mellan forskning och utbildning och nära mellan akademi och samhälle. Här växer en potential att få fler att vilja arbeta, studera och verka i vår närhet - och det behöver både vi, samhället och näringslivet, sa Peter Aronsson.

Rektor passade också på att lyfta ett närstående evenemang; Linnéuniversitetet LIVE, en serie seminarier och händelser som ska etablera ett nytt sätt att möta forskare och studenter.

På talarlistan fanns även Kalmars kommunalråd Johan Persson (S). Han var med redan på Agneta Bladhs tid och har varit drivande för ett samlat universitetet. I sitt invigningstal presenterade han nästa stora samarbete mellan Linnéuniversitetet och Kalmar kommun.

Satsar 300 miljoner på högprofilerad juridikutbildning

Samarbetet innebär en satsning på sammanlagt 300 miljoner kronor vars syfte är att skapa en juristutbildning vid Linnéuniversitet med första antagning 2027. Linnéuniversitetet står för 200 miljoner och Kalmar kommun står för resterande 100 miljoner.

– Här på Universitetskajen ska vi nu också etablera Sveriges mest innovativa juridikutbildning. Den ska successivt byggas upp och inom några år ska man kunna söka till utbildningen här i Kalmar. Inom tio år från nu räknar vi med att ha 700 studenter inom juridik vid Linnéuniversitet. Arbetet kommer starta direkt efter årsskiftet, avslöjande Johan Persson.

Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, kunde inte närvara vid invigningen, men skickade en videohälsning där hon också förklarade Universitetskajen i Kalmar för invigd. Statsrådet kommer dock att få se Universitetskajen redan på tisdag då hon besöker Kalmar.

Även Björn Ulvaeus, hedersdoktor vid Linnéuniversitetet, skickade en videohälsning.
Utöver Pernilla Ingvarsdotter stod även Dimpker Brothers och Linnaeus University Big Band för den musikaliska underhållningen.

Läs mer om invigningen och se de inspelade delarna i efterskott;

Se filmen "Historien om Universitetskajen i Kalmar"

En dokumentär om Linnéuniversitetets nya samlade universitetsområde.

Film: Historien om universitetskajen i Kalmar