Ny bok: Att leda elevers kunskapsutveckling
I den här boken diskuteras frågor som: Hur kan det pedagogiska ledarskapet användas i skolans styrkedja för att ge bästa förutsättningar för elevers kunskapsutveckling? Hur kan ledarskapet förbättra elevers kunskapsutveckling? Vilka olika förväntningar finns på styrkedjans aktörer?
Författare till boken är Stephan Rapp, professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Linnéuniversitetet. Han är även koordinator för Centrum för pedagogisk ledning och utbildningschef för det statliga rektorsprogrammet.
Stephan Rapp menar att alla som arbetar med förskola och skola, alltifrån beslutsfattare och ägare till rektorer och lärare, har ansvar för barns/elevers trivsel, trygghet och att de får en utbildning av hög kvalitet.
– Arbetet med boken inleddes när jag började samla material och skriva om pedagogiskt ledarskap. Detta hängde samman med mitt intresse för hur pedagogiskt ledarskap kopplat till en väl fungerande styrkedja med stat, huvudman, skolchef, rektor och lärare gynnar barns och elevers lärande.
Boken passar framför allt för de som är intresserade av förskolans/skolans styrning och ledning kopplat till barns och elevers lärande. Boken är även av intresse för lärare och annan personal i förskola och skola som vill lära sig mer om och bättre förstå hur skolväsendets styrning och organisering kan stödja goda resultat. Den är en bra kunskapskälla för alla som vill arbeta med förskolans och skolans förbättringsarbete.
- Boken ges ut av Gleerups Utbildning AB:
Att leda elevers kunskapsutveckling - Gleerups intervju med Stephan Rapp
Hör gärna av er till Stephan Rapp om ni vill veta mer om boken:
stephan.rapp@lnu.se