Ny bok sammanfattar och förklarar den svenska läroplansutvecklingen
Läroplanen är varje skolledares och lärares viktigaste arbetsverktyg, men hittills har det saknats en genomgång av svenska läroplaner och skolans uppdrag.
Författare till boken är Daniel Sundberg som är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, med inriktning mot läroplansteori och didaktik.
I boken går Daniel igenom hur läroplaner för obligatorisk skola sedan 1842 har förändrats fram till idag med nya revideringar. Boken förklarar de idéer och principer som ligger bakom läroplanerna för förskola, grundskola och gymnasium och ger vidare förståelse, vägledning och verktyg till blivande och pedagogiskt verksamma i skolans värld att arbeta professionellt med sitt uppdrag.
Hur styr läroplaner skolans verksamhet och undervisning? Vad lär sig egentligen barn och ungdomar i skolan? Vilken kunskap och kunskapssyn har präglat skolan, och varför ser undervisningen ut som den gör? Den här boken tar upp vad varje professionellt verksam inom skolan behöver veta om sitt uppdrag och den läroplan som styr den pedagogiska verksamheten.
Boken avslutas med hur aktuella läroplaner och kursplaner är uppbyggda och hur de kan omsättas i praktiken. Boken ger vägledning till studerande och verksamma inom de pedagogiska professionerna, rektorer och lärare inom förskola, grundskola och gymnasium.
- Boken ges ut av Studentlitteratur:
Svenska läroplaner – Läroplansteori för de pedagogiska professionerna
Hör av er till Daniel Sundberg om ni vill veta mer om boken eller om aktuell forskning inom läroplansteorier:
daniel.sundberg@lnu.se