Utställare och besökare från förra årets konferens

Träbyggnation växer bortom att vara en utmanare

En stor del av den infrastruktur i världen som vi kommer att se om 50 år har ännu inte byggts och träbyggnadsindustrin kommer att ta en ledande roll i den utvecklingen, säger Tobias Schauerte, universitetslektor vid Linnéuniversitetet och ordförande i den internationella forskningskommittén för Forum Wood Building Nordic.

Det är detta som årets tema kommer att fokusera på, nämligen ”Growing beyond being a challenger: Wood Building in the 2020th”, när den tionde upplagan av konferensen Forum Wood Building Nordic går av stapeln den 22-24 september 2021. Nordens viktigaste konferens inom träbyggnad och träkonstruktion.

Temat speglar utvecklingen av byggmaterialet trä under de senaste decennierna och fungerar lika bra som ett framtida löfte.

- Traditionella byggmaterial utmanades, enskilda projekt byggdes och utvärderades. Industri, akademi och offentlig sektor visade att konceptet triple helix inte bara finns i läroböcker utan också kan fungera som ett medel för att åstadkomma en mer hållbar byggnation. Nu har det skalats upp och trä har blivit en naturlig del i samhällsutvecklingen, berättar Tobias Schauerte.

Träets potential som byggmaterial

Alltifrån enfamiljshus till flerfamiljshus, offentliga byggnader och till och med nykomlingar eller karriärväxlare upptäckte träets enorma potential som byggmaterial. Utmanaren blev därmed en etablerad spelare som kan och är villig att ta ansvar för den framtida utvecklingen av vårt samhälle.

- Sveriges byggindustri har satt upp målet att vara klimatneutral senast 2045. För att nå dit måste trä användas i en större utsträckning än idag. Det innebär samtidigt att kunskapen om trä behöver öka för att kunna tillgodose industrins behov, säger Carl Larsson, Skanska och Linnéuniversitetet.

Forum Wood Building Nordic kommer vara fylld med svenska och internationella talare som representerar olika områden relaterade till träbyggnad och träkonstruktion. Presentationerna, relaterade till årets tema, kommer visas under konferensen för cirka 300 deltagare som har anmält sig.

I år blir konferensen digital och är ett samarrangemang mellan Forum Holzbau, Wood Building Nordic AB, Smart Housing Småland, Sveriges Träbyggnadskansliet och Linnéuniversitetet.