röd stuga i vinterlandskap

Nytt projekt ska undersöka hur förberedda svenska småhus är inför klimatförändringar

Klimatförändringar påverkar samhället på många olika sätt. Ett projekt vid Linnéuniversitetet, finansierat med 7,9 miljoner kronor av Formas, ska analysera hur de kan påverka småhus i olika klimatzoner i Sverige – och hur det i sin tur kan inverka på byggföretag, försäkringsbolag, fastighetsbyråer och banker.

Hur förberedda är svenska småhus för att anpassa sig till klimatförändringar? Det är frågan som ett nytt projekt med just detta namn ska försöka svara på.

– Vi ska även utveckla en strategi för hur småhussektorn i Sverige kan förbättra sin motståndskraft mot klimatförändringar, berättar Brijesh Mainali, docent vid institutionen för byggd miljö och energiteknik vid Linnéuniversitetet.

Projektet genomförs i samarbete med Lunds universitet och Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, samt Svensk Fastighetsförmedling, Sparbanken Eken, Klimatfastigheter Småland AB och Villaägarnas Riksförbund. Det handlar om vad klimatförändringar kan medföra för risker och följder för småhus, men även om exempelvis hur fastighetspriser påverkas och hur försäkringsbolag beräknar premier.

– Resultaten kan bli avgörande för fastighetsbyråers, försäkringsbolags, bankers och små och medelstora byggföretags förmåga att förbereda eller justera sina marknadsstrategier för småhus, säger Brijesh Mainali.

Projektet startar i januari 2022 och pågår i fyra år. Det har fått 7,9 miljoner kronor i stöd av Formas, som är ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling. Totalt beviljades projekt för 100 miljoner kronor i utlysningen Klimatanpassning av byggd miljö. Projekten handlar exempelvis om översvämningar, hur vi anpassar oss till ett varmare klimat med fler värmeböljor och vad detta betyder för byggnationer i en ny verklighet.