Barn i digital lek

Poddagogen #11: Forskaren Marina Wernholm om barns lek i digitala gemenskaper

Marina Wernholm, gästar den pedagogiska podden Poddagogen. Marinas avhandling, Children’s learning at play in a hybrid reality har spridits nationellt och i podden berättar hon om hur barn integrerar både den fysiska och virtuella världen i lek- och spelsammanhang.

Poddagogen är en nationell podd med pedagoger om pedagogik för pedagoger. Podden drivs i samarbete med Skolporten av lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Syftet med podden är att sprida aktuell forskning inom pedagogik och nydisputerade forskare bjuds in för att diskutera olika ämnen. Målet är att podden ska vara en brygga mellan akademi och pedagoger runt om i Sverige.

Marina forskar om barns lek i digitala gemenskaper utanför skolan och disputerade hösten 2020. Barn har i dag tillgång till virtuella lekplatser genom olika spel där de kan skapa digitala gemenskaper. Marina har tittat på hur detta påverkar barn, deras språk och hur man inom skolan kan förstå och dra nytta av de erfarenheter barnen har av lärande i en hybrid verklighet.