Texten Make Musiv Matter Network

Stort intresse för digitala nätverksträffar om musik!

I onsdags 26/5 genomfördes vårens sista nätverksträff för Make Music Matter Let´s Co-Net. Sedan december 2020 har totalt fem digitala nätverksträffar gått av stapeln med stort antal deltagare varje gång; musiklärare och andra musikintresserade från Ystad i söder till Haparanda i norr.

Hösten 2020 fick en av grundarna bakom nätverket Make Music Matter! Göran Nikolausson, universitetsadjunkt vid Institutionen för musik och bild, en idé om att starta upp digitala nätverksträffar för yrkesverksamma musiklärare. På detta sätt skulle de även i en tid av pandemi ganska enkelt kunna kompetensutveckla sig och få ny input i sin vardag.

Ett stort antal gäster har passerat rutan sedan den första nätverksträffen i december 2020; artisterna Adée och Martin Rolinski har hållit skapande workshop, musikproducenterna Yei Gonzalez och Tony Malm har presenterat sin musikapp Whazaa, Peder Bylander har pratat om SoudLily, Pontus Wiklund från Soundtrap har tittat in, så även Björn Ehlers från Aloha by Elk. Alla dessa gäster har delat med sig av skapandeprocesser och presenterat verktyg som kan stödja musiklärare i deras undervisning.

Träffarna har även öppnat upp för diskussion inom en rad områden; Camilla Gölstam, undervisningsråd vid Skolverket, har deltagit för att informera om den nya kursplanen i musik som ska tillämpas från höstterminen 2022 och vi har fått ta del av NE:s nya digitala läromedel för Musik 7–9 och brittiska och internationellt kända professor Martin Fautley höll i april en mycket användbar presentation om musikbedömning.

Även Musikaliska Akademien, Unicef och musikstiftelsen Signatur har deltagit för att presentera olika samarbetsprojekt som musiklärare och skolor runt om i landet kan haka i.

Klas Bergling

I april deltog Klas Bergling (Tim "Avicii" Berglings pappa) för att prata om psykisk ohälsa och arbetet med Tim Bergling Foundation och Klas kom tillbaka på träffen i maj för att tillsammans med Göran Nikolausson presentera det skolprojekt som drar igång till hösten; STORIES #ForABetterDay.

På frågan vad som varit det bästa med dessa nätverksträffar svarar idékläckaren Göran Nikolausson så här:

- De interaktiva nätverksträffarna är ett nytt sätt att träffas på och har bidragit till att vi når ut mycket längre än om vi skulle haft fysiska träffar på plats. Intresset har varit mycket stort bland musiklärare, men även andra yrkesgrupper inom exempelvis musikbranschen. Detta har inneburit att vi till och med vid något tillfälle har fått stänga anmälan innan sista anmälningsdatum. Till senaste träffen var det 489 anmälda. Helt fantastiskt!

Svartvit bild på Oscar Stembridge

- Vi har också fått ta del av en massa bra musik, förutom Adée har Oscar Stembridge och Dimpker Brothers gästat oss och i april framförde Tim Berglings barndomsvän Lucas Kreuger en oerhört vacker tolkning av en av Aviciis låtar, säger Christel Olsson, eventkoordinator vid Linnéuniversitetet som fått förtroendet att programleda dessa digitala träffa.

- Syftet med nätverksträffarna är att skapa gemensamma mötesforum för musiklärare samt att erbjuda kompetensutveckling genom olika samarbeten som nätverket har med forskare och lärarutbildare i musik, musikentreprenörer och organisationer. Här kan vi verkligen prata om att sätta kunskap i rörelse! fortsätter Christel.

- Tanken är att dessa träffar ska fortgå även i höst, som plan ligger nu så kör vi igång igen 22 september så håll utkik avslutar Göran.

Samtliga nätverksträffar har spelats in och finns samlade här.