Angelica Bengtsson

Studenter får möjlighet till dubbla karriärer

Linnéuniversitetet är sedan ett par år ett elitidrottsvänligt lärosäte (EVL) i ett samarbete med Riksidrottsförbundet. Vad innebär det?

– Studenter som uppfyller kriterierna som elitidrottare har möjlighet att få viss anpassning av sina studier så att de får förutsättningar att både satsa på sin idrott och skaffa sig en utbildning samtidigt, berättar Marie Hedberg, projektledare för EVL och kanslichef på fakulteten för samhällsvetenskap.

För närvarande har universitetet 17 studenter som studerar genom EVL. Tack vare att de är EVL-studenter kan de få olika typer av stöd som främjar deras satsning på dubbla karriärer. Till exempel kan de studera med individuell studiegång.

Vad innebär det i praktiken?

– EVL-studenter kan till exempel läsa med lägre studietakt en viss termin inför en OS-satsning eller att läsa ett helt program med lägre studietakt. De kan också få hjälp med att flytta en tenta till en annan tidpunkt eller att skriva den på en annan plats, säger studievägledare Maria Sahlström.

Linnéuniversitetet har även ett långt samarbete med Svenska Friidrottsförbundet inom ramen för det som kallas Athletic Development Center (ADC), där målet är att utveckla ett centrum för träning, utbildning, forskning och utveckling för friidrott.

– Vårt samarbete med friidrottsförbundet har gjort att majoriteten av våra EVL-studenter är friidrottare, men vi har även fotbollsspelare, innebandyspelare, bordtennisspelare, simmare och en triathlet bland dem.

Vad pågår just nu och vad är planerna framöver?

– Just nu arbetar vi med att göra det möjligt för att även de elitidrottare som inte riktigt uppnår kraven EVL, men som vi ser uppfylla vår definition av elitidrottare, ska kunna få stöd att kombinera sin elitidrottssatsning med studier, säger Maria Sahlström och fortsätter:

– Vi har en väl utvecklad verksamhet som vi vill kunna erbjuda fler elitidrottare. De aktiva är sällan på nivån för EVL när de tar studenten, utan de uppnår den ett par år senare när de fått möjlighet att satsa ordentligt på sin träning.

Se universitetets nya film om hur det är att kombinera elitidrott med studier. Medverkar gör bland andra Vésteinn Hafsteinsson, internationell kasttränare, Angelica Bengtsson, stavhopp, och Albin Hedstål, innebandy.

Läs mer om vad ett elitidrottsvänligt lärosäte innebär.