PAX i skolan om studiero

Tema för RUC-rådet 1 december 2021: Ett tryggt skolklimat med studiero – vad är det och hur gör vi?

RUC-råden är en mötesplats för det gemensamma uppdraget att stärka förskolans och skolans måluppfyllelse. Det genomförs tre RUC-råd per år. Dagens tema: Ett tryggt skolklimat med studiero – vad är det och hur gör vi?

Cirka 40 representanter från skolhuvudmän från Blekinge, Jönköpings, Kalmar och Kronobergs län, samt forskare och utbildare från Linnéuniversitetet samlades för att fördjupa dagens tema. Vid dagens RUC-råd välkomnades även deltagare från Lunds kommun eftersom det genomförs samarbete med forskare från Linnéuniversitetet.

Det bjöds på presentationer och gruppdiskussioner där man delade med sig av erfarenheter och idéer kopplade till dagens tema.

Alva Appelgren (Skolforskningsinstitutet) presenterade forskningsöversikten Främja studiero i klassrummet – lärares ledarskap.

Viktor Kaldo och Gustav Nilsson, forskare vid Linnéuniversitetet, berättade om ett följeforskningsprojekt; Minerva. I forskningen utvärderas PAX i skolan, en metod som syftar till att skapa en undervisningsmiljö präglad av lugn, trygghet, glädje och studiero.

Informationen om forskningen följdes av praktiska exempel från Söderholmsskolan i Skärholmen som arbetar med PAX i skolan. Både rektor Cecilia Skoog och skolpsykolog Sanna Berg berättade med stort engagemang om genomförandet och positiva resultat!

Lärarutbildningen informerade om nyheter och pågående satsningar inom utbildning och forskning och RUC presenterarde aktuella kompetensutvecklingsinsatser. Utveckling av Linnéuniversitetets nätverk för förskola och skola diskuterades och förslag på nya nätverk framfördes från regionens representanter.

Publicerade presentationer från RUC-rådet den 1 december 2021

Information från tidigare RUC-råd

Nästa RUC-råd är den 26 april 2022.