Universitetkajen invigt genom den första flagghissningen

Universitetskajen färdigställt och mini-invigt

Universitetskajen står färdig och den 18 januari, precis som det var beräknat för många år sedan, kan vi officiellt säga att alla Linnéuniversitetets lokaler nu är samlade i hamnen. Det unika stadsintegrerade universitetet, mitt i centrala Kalmar, välkomnar nu sina två senaste nytillskott – Stella och Culmen, som gör sällskap med husen Magna, Radix, Forma och Vita.

Med en mini-invigning i form av fanfar och den första officiella flagghissningen utan besökare talade Catta Torhell, överbibliotekarie Linnéuniversitetet, till kameror och journalister.

– Här kommer gemenskap, möten och sammanhang att skapas och viktigaste av allt är att vi nu finns här samlat och tillsammans, säger Catta Torhell.

Hus Stella kommer nu att fungera som huvudentré till Universitetskajen. Huvuddelen av Stella är Universitetsbibliotek men här kommer du också att hitta ett café, studieplatser, Linnékåren, Drivhuset och Infocenter. I hus Culmen finns en stor restaurang på bottenvåningen, två stora gradängsalar en med 250 platser, personalytor, studieplatser och en konferensvåning.

– När denna svåra och konstiga tid är över väntar dessa fina lokaler på oss, studenter, besökare och medarbetare. Allt skapat för att de bästa förutsättningarna för vår verksamhet, avslutar Catta Torhell.

Linnéuniversitetet ser fram emot att framöver kunna välkomna sina studenter och medarbetare till ett samlat universitet i Kalmar. På grund av rådande omständigheter är den officiella stora invigningen skjuten på framtiden. Vi återkommer med mer information till allmänhet, personal och studenter under våren.

Nedan kan du ta del av bilder och film från mini-invigningen

Kika/lyssna på mini-invigningen vettja!