Alumn från lärarutbildningen – vikten av verklighetsförankrad bild av läraryrket
I samband med terminsstarten uppmärksammades åter den nationella bristen på utbildad personal i förskola och skola. Linnéuniversitetet har likt övriga lärosäten högre mål gällande antal antagna lärarstudenter och antalet som årligen examineras.
Det behövs gemensamma nationella insatser för att öka antalet ansökningar till landets lärarutbildningar, men varje lärosäte försöker även hitta egna kanaler för informationsspridning. På Linnéuniversitetet utvecklas arbetet med alumner som ger en verklighetsförankrad bild av sin studietid och av läraryrket.
”Det ger en tyngd till utbildningen när vi yrkeslärare har korrekt utbildning.”
I många branscher är behovet av både kompetenta yrkesverksamma och kompetenta yrkeslärare stort. Sofia Kraft Björkman slog två flugor i en smäll genom att utbilda sig till yrkeslärare samtidigt som hon fortsatte jobba i sitt yrke som frisör. Sofia uppmanar alla som är intresserade av att göra samma resa, att våga ta steget att bli yrkeslärare.
– Det är en utmaning, men inget jag ångrar. Det är både väldigt viktigt och härligt självutvecklande. Det här är mitt sätt att visa upp min yrkesstolthet, att lämna ett bidrag till mitt yrke.
Läs mer om Sofias tid som yrkeslärarstudent vid Linnéuniversitetet
(Artikeln är publicerad 28 september på WorldSkills Sweden.)
Alumnreportage: Erik jobbar som lärare
Erik flyttade från Stockholm till Växjö för att läsa ämneslärarprogrammet med ingång samhällskunskap och historia. Idag arbetar han som lärare på Finnvedens Gymnasium i Värnamo.
– Som lärare i samhällskunskap finns det nästan alltid något nytt att ta med sig i undervisningen vilket gör att jag behöver hålla mig uppdaterad på vad som sker i omvärlden. Jag lär mig massor med nya saker när jag arbetar eftersom jag behöver läsa på mycket om olika ämnesområden, säger Erik.
Läs mer om Eriks tid som ämneslärarstudent vid Linnéuniversitetet
(Artikeln är publicerad 28 september på Lnu.se.)
Alumnerfarenheter från specialpedagog- och speciallärarprogrammen
Linnéuniversitetet har utvecklat alumnverksamhet för specialpedagog- och speciallärarprogrammen under flera år. Arbetet ger viktig kontakt med yrkesverksamma och är ett sätt för tidigare studenter att ta del av aktuell forskning. Hör gärna av dig till Birgitta Lundbäck om du vill veta mer om alumnarbetet för specialpedagoger och speciallärare.
Dela med dig du också!
- Är du alumn och vill berätta om dina erfarenheter? Fyll i formuläret nedan så fylls registret på med fler inspirerande berättelser!
Alumnformulär
- Årligen sker även nomineringar till utmärkelsen Årets alumn. Vinnaren kommer att presenteras på Stipendiehögtiden den 25 november i Kalmar.
- Linnéuniversitetets samlade information om alumnverksamhet, där man även kan registrera sig för att ta del av nyhetsutskick.
Kontakt
Vill du veta mer om Linnéuniversitetets alumnverksamhet?
Varmt välkommen att höra av dig till samverkansrådgivare och alumnansvariga Linda Leonhardt.