Jeronimo Ortiz Cabrera besöker Linnéuniversitetet

Alumn startar stipendium för mexikanska studenter

Jeronimo Ortiz Cabrera från Mexico kom till Linnéuniversitetet (dåvarande Växjö universitet) som utbytesstudent. Han trivdes så bra att han sedan kom tillbaka för att läsa en kandidatutbildning i företagsekonomi.

Tjugo år senare är han tillbaka i Växjö för att starta ett stipendium för mexikanska studenter som ska studera på Linnéuniversitetet.

”Jag vet hur knapert livet som student kan vara, speciellt för internationella. Därför vill jag starta ett stipendium för mexikanska studenter, så de kan få ut mest möjligt av sin tid här”, säger Jeronimo.

Stipendiet skulle egentligen börjat delas ut förra året, men på grund av corona fick det skjutas upp. ”Vi kommer i stället att dela ut två stipendier i år”, säger Jeronimo.

Jeronimos tid som student på Linnéuniversitetet har haft en stor inverkan på hur hans liv ser ut idag.

”Jag fick med mig verktyg och tankesätt som har hjälpt mig att bygga upp mitt företag och som påverkar hur jag tänker och agerar idag. Jag skrev även min uppsats tillsammans med en tysk kille som idag är en nära vän. Vi har startat flera företag tillsammans, mer eller mindre lyckade”, skrattar Jeronimo.

Stipendiet är på 15 000 SEK och kommer delas ut årsvis.

Läs mer om stipendiet!