tangentbord

Anmäl dig till hackaton om innovativa lösningar för ett hållbart skogsbruk

Den 18–20 mars hålls ett hackaton på tema rymdteknik och hållbart skogsbruk. Fyra utmaningar ska få deltagarna att komma på hur man kan använda satellitdata för att ta fram nya innovativa lösningar för ett hållbart skogsbruk.

Vem kan delta?

– I första hand vänder vi oss studenter, forskare och ”start-up”-företag i lag om 3-5 personer, men alla är intresserade kan anmäla sig. Vi hoppas kunna skapa tvärdisciplinära lag med många olika kompetenser, till exempel inom skog, datavetenskap, AI, logistik samt affärs- och verksamhetsutveckling, berättar Johan Fransson, professor vid Linnéuniversitetet.

– Målet är att få upp intresset för de skogliga utmaningarna som vi står inför med särskilt fokus på nyttjandet av satellitdata.

Vad är utmaningarna och vad kan man vinna?

– Hackatonet är uppdelat i fyra utmaningar med skogen som tema. De tre bästa förslagen inom de fyra utmaningarna belönas med ett kontantpris. I prispotten finns 100 000 kr och dessutom kan man eventuellt även få hjälp med att starta upp ett företag efter tävlingen, avslutar Johan Fransson.

Mer information om hackatonet KvarkenSat Innovation Challenge 2022 on Sustainable Forestry

Hackatonets utmaningar:

1. Utveckla nästa generations markfuktighetskarta för hela Sverige.
  2. Förhindra skador orsakade av granbarkborre genom tidig upptäckt och prognoser i form av riskkartor.
  3. Minska körskador i skogen orsakade av skogsmaskiner.
  4. Ta fram nya digitala koncept för hela den skogliga värdekedjan.

Viktiga datum:
15 februari ges ett Pre-Hack Webinar
10 mars är sista anmälningsdag
18–20 mars hålls hackatonet

Var: Online

Här hittar du mer information och anmälan: https://ultrahack.org/kvarkensat-innovation-challenge-2022