Lekande barn på fritidshem

Att avlasta eller avlastas?: Lärare i fritidshems uppfattningar om sin arbetssituation och behovet av lärarassistenter

Forskningen belyser hur lärare i fritidshem ser på sin profession i termer av arbetsuppgifter och arbetssituation samt deras behov av och inställning till lärarassistenter.

I undersökningen studeras hur lärare i fritidshem ser på sin profession och behov av och inställning till lärarassistenter. Både enkäter och seminarieform har använts i informationsinsamlingen. Resultaten visar att det är en stor variation på alla de arbetsuppgifter som utförs inom ramen för fritidshemslärares yrkesutövning, vilket speglas och diskuteras ur ett professionsteoretiskt perspektiv. 

Artikeln Att avlasta eller avlastas?: Lärare i fritidshems uppfattningar om sin arbetssituation och behovet av lärarassistenter i tidskriften Educare är författad av Peter Karlsudd och Marianne Dahl.

Självständigt arbete i praktiknära utveckling

I nätverket Självständigt arbete i praktiknära utveckling ska studenteter tillsammans med universitetslärare och yrkesverksamma lärare, på teoretisk grund, planera och genomföra ett utvecklingsinriktat arbete med avsikten att utveckla den fritidspedagogiska verksamheten. Arbetet kan liknas vid ett aktionsforskningsprojekt eller ett systematiskt kvalitetsarbete, där genomförandet sker i fritidshemmets verksamhet och där studenter tillsammans med verksamma lärare utvecklar verksamheten.

Hör av er till Peter Karlsudd och Marianne Dahl om ni vill veta mer om nätverket och om aktuell forskning inom området.

Fortbildning för andra lärosäten: Att handleda utvecklingsinriktade självständiga arbeten

Under vintern har Linnéuniversitetet utvecklat metoder som sprids till andra lärosäten. Fortbildningsinsatsen bygger på boken Att skapa en professionell identitet – om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen och genomförs vid tre olika tillfällen utifrån följande teman:

  • Vi måste skapa något nytt och kursutveckla!
  • Att identifiera ett utvecklingsområde.
  • Handledningsprocess och bedömning.

Ansvariga för fortbildningen är Marianne Dahl, Liselotte Eek-Karlsson, Ann-Katrin Perselli och Peter Karlsudd.

Fortbildning för VI-lärare: Fritidshem i fokus

Den 11 april genomförs fortbildning för de lärare som ingår i den verksamhetsintegrerade utbildningen (VI), campus Kalmar som har studenter i grundlärarprogrammet inriktning fritidshem kull 19, 20 och 21. Det erbjuds kortföreläsningar, diskussioner och erfarenhetsutbyte om aktuell forskning och pågående utvecklingsprojekt i fritidshemmet.

I mån av plats välkomnar vi även gärna övriga lärare!
Anmälan senast den 28 mars. Vi bjuder på lunch.
Har du frågor kontakta marianne.dahl@lnu.se