Hallon, blåbär och lingon i en skål

Bär och baljväxter minskar risken för åderförfettning och är bra för tarmfloran

Vilka fördelar finns det med att äta en mer växtbaserad kost? Det har Jiyun Liu undersökt i sin avhandling i kemi från Linnéuniversitetet. Han har studerat egenskaper och halt av bioaktiva ämnen i bär och baljväxter. Resultaten visar att svenska bär och baljväxter är bra källor för organiska ämnen som polyfenoler som skyddar kroppen och att en kost med hela lingon, bruna bönor och bönfibrer resulterade i lägre grad av åderförfettning, samt att det hade en positiv påverkan på tarmfloran.

I sin avhandling har Jiyun Liu undersökt vilka positiva hälsoeffekter bär och baljväxter kan ha hos människor. Bär och baljväxter innehåller höga halter av olika bioaktiva ämnen, exempelvis polyfenoler och kostfiber vilket är några av fördelarna med att äta en mer växtbaserad kost. Syftet med studien var att utveckla analysmetoder för att identifiera de olika bioaktiva ämnen som finns i bär och baljväxter. Jiyun började med att ta fram en metod för att identifiera och fastställa halten av bioaktiva ämnen i bär (lingon, hallon, blåbär, jordgubbar) och i kokta baljväxter (åtta sorter av svenska bönor och ärtor).

Jiyun Liu har använt sig av möss i sin studie. Anledningen är för att det är billigare än att genomföra en studie med människor, men också för att det inte har varit möjligt att träffa så många människor på grund av coronapandemin. Efter att han identifierat 45 olika bioaktiva ämnen i bär och baljväxterna utfodrades mössen med antingen tillsatser av hela lingon, bruna bönor, kostfibrer från lingon eller polyfenoler ifrån lingonen och de bruna bönorna. Tillsatserna kombinerades med en fettrik kost som tilldelades mössen under 10,5 veckor för att studera dess påverkan på åderförfettning och förändringar i tarmfloran.

- Analysmetoden som jag har använt mig av kan i stor utsträckning användas för identifiering och kvantifiering av polyfenoler i bär och baljväxter, säger Jiyun Liu.

Kokning påverkade innehållet av bioaktiva ämnen
Resultaten visar att analysmetoden är lämplig för att identifiera och kvantifiera de aktiva ämnena, samt att svenska bär och baljväxter är bra källor för polyfenoler. I kokta baljväxter hittades lägre halter av polyfenol då de lakades ur i vattnet under blötläggningen och kokningen. En kost med hela lingon, bruna bönor och bönfibrer resulterade i lägre grad av åderförfettning med 50 % samt att det hade en positiv påverkan på tarmfloran.

- Mina fynd belyser de gynnsamma effekterna av bär och baljväxter i kosten. Det bör uppmuntra till att öka intaget av växtbaserade livsmedel, men det är viktigt att ha i åtanke att resultaten kommer ifrån en studie med djur och att den behöver bekräftas med ytterligare studier på människor, säger Jiyun Liu.