Foto från invigningen av Bertil Valliens konstverk

Bertil Valliens konstverk "Frozen Music" på plats i Radix

Under torsdagen invigdes det konstverk som Linnéuniversitetet fått i gåva av fastighetsägaren Kalmar Eldaren AB. Efter tal av vicerektor Ann-Charlotte Larsson, Christina Backman, ordförande i Kalmar Eldaren AB och Bertil Vallien själv hissades båten upp i taket där den nu får sin permanenta plats.

Konstverket är en 4,5 meter lång och 250 kilo tung polykrom skulptur av trä och glas i form av en båt.

Konstnären själv gör en tydlig koppling till det akademiska och beskriver sitt verk som ”En orkester på vetenskapens ocean där solisterna söker kunskap. Dirigenten höjer sina armar. Resan kan börja.”

Inför invigningen av konstverket har Linnéuniversitet låtit göra en film om hur idén kom till och hur konstverket skapades. I filmen berättar Bertil om processen och vägen fram till det som resulterade i verket ”Frozen Music”.

-Man brukar tala om arkitektur som frusen musik. Citatet frusen musik blev inspirationskälla till att göra ett stycke fritt hängande, svävande musik. Att göra en orkester av det hela. Där dirigenten höjer sina armar och sätter allt i rörelse. Därifrån kom också inspirationen till verkets namn.

Även vicerektor Ann-Charlotte Larsson såg de tydliga kopplingarna till akademin och sätta kunskap i rörelse.

-Det finns en vacker symbolik i kopplingen till kunskapens och lärandets resa och denna gåva kommer inspirera oss på resan vi har framför oss, sa hon i sitt tal.

Är du nyfiken på verket? Du hittar det på Universitetskajen i Kalmar i hus Radix, våning 0.