Buddyprogrammet

Bli buddy till en internationell student i Kalmar eller Växjö

”Härligt att möta världen på Linnéuniversitetet”.

”Så mkt roligt jag hade missat om jag inte blivit buddy!”

Så beskriver några studenter vad det gett dem att vara med i Buddy-programmet. Buddy-programmet är ett samarbete mellan Linnékåren, Linnéuniversitetet, ESN Kalmar och ESN Växjö. Varje år kommer fler än 1 000 internationella studenter till Linnéuniversitetet. Det innebär en omställning att flytta till ett annat land för studier.

Därför finns Buddy-programmet: Svenska studenter matchas med internationella med syfte att stötta en nykomling och öka integrationen i studentlivet. Som buddy kan du hjälpa en eller flera studenter att känna sig välkomna på den nya studieorten. Ta en fika, handla mat, visa runt på campus eller i stan. I rollen som en buddy kan du svara på vanliga frågor och introducera studenten till studentlivet. Allt det som är vardag för dig är nytt för dem!

5 anledningar till att bli buddy!

• Få nya vänner, och nya perspektiv
  • Lär dig mer om andra länder & kulturer
  • Förbättra kunskaperna i ett språk som du redan kan, eller lär dig ett nytt!
  • Skapa kontakter inför din praktik/studier utomlands
  • Bidra till en bättre integration vid Linnéuniversitetet!

I anmälan kan du ange olika önskemål så som land, intressen, kön o.s.v.

Anmäl dig här!

Har du frågor innan du anmäler dig? Läs mer om buddyprogrammet eller besök Linnékårens Facebooksidor.