Lärare och lever i samspråk

Doktorander sökes till ny forskarskola

Vill du vara med och utveckla svensk lärarutbildning och skola? Forskarskolan ROCIT söker 9 doktorander med start 1 september 2022. ROCIT ska utveckla en större förståelse mellan erfarenhetsbaserat kunnande och vetenskapligt baserat kunnande inom skolans värld.

Research on collaboration in teacher education (ROCIT; Forskning om samverkan i lärarutbildning) är en ny forskarskola i samverkan mellan åtta lärosäten. Forskarskolan finansieras av Vetenskapsrådet. Dess mål är att stödja en framtida lärarutbildning i samverkan med skola och lärare, och att genom forskning:

  • Utveckla lärarprofessionen i samspel med forskningen.
  • Stärka utvecklingen av lärarstudenters yrkeslärande och bedömningen av deras yrkeskunnande, i samverkan mellan skola och akademi.
  • Bidra till hållbar kunskapsutveckling för lärare och lärarutbildare genom att beakta såväl praktikens villkor som lärares/lärarutbildares arbetssituation i produktion av forskningsresultat.

Tjänsterna är nu utlysta, med sista ansökningsdag 15 februari. Läs mer om tjänsterna och ansök (via Lunds universitet, som är huvudman).

Deltagande lärosäten: Högskolan i Gävle, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Lunds universitet, Kungliga tekniska högskolan, Södertörns högskola, Uppsala universitet, Malmö universitet och Linnéuniversitetet.

Hör gärna av dig till professor Per Lindqvist vid Linnéuniversitetet, för mer information: per.lindqvist@lnu.se