Universitetet i Konstans

EUniWell välkomnar Universitetet i Konstanz som ny medlem

Vårt europauniversitet EUniWell välkomnar det tyska Universitetet i Konstanz som ny medlem i alliansen. Universitetet ligger i staden Konstanz i det allra sydligaste delarna av Tyskland, vid Bodensjön och gränsen mot Schweiz.

Universitetet i Konstanz grundades 1966 och är känt för sin forskning på toppnivå, excellens i undervisningen, sin internationella närvaro och tvärvetenskapliga inriktning. I det tyska initiativet "Excellence Strategy" är Universitetet i Konstanz ett av endast elva tyska universitet som har tilldelats status som "University of Excellence".

Universitetet i Konstanz har tre fakulteter: Naturvetenskapliga fakulteten, humanistiska fakulteten och fakulteten för politik, juridik och ekonomi.

– Vi är mycket glada över att ha blivit ombedda att gå med i denna attraktiva allians som passar så bra till vårt universitet. Vårt medlemskap i EUniWell ger oss möjlighet att ytterligare stärka vårt arbete inom områdena för FN:s mål för hållbar utveckling, till exempel inom forskning om ojämlikhet, ekologisk hållbarhet, lärarutbildning och hälsa, samt att utöka och främja denna verksamhet tillsammans med starka internationella partner, säger professor Katharina Holzinger, rektor för Universitetet i Konstanz.