stenig strand

Fyra unga forskare får BalticWaters2030-stipendium

Stiftelsen BalticWaters2030 har startat ett stipendieprogram för att stödja forskare i början av sin karriär. Nu har de första stipendiaterna utsetts och fyra av dem finns på Linnéuniversitetet.

Stipendiet, som delas ut för första gången till sammanlagt sju forskare, omfattar som mest 200 000 kronor per stipendiat för forskning som bidrar till kunskap om åtgärder för en friskare Östersjö.

Följande fyra forskare från Linnéunversitet får BalticWaters2030 stipendium 2022:

• Hanna Berggren - Var, när och hur påverkar skarv kustens rovfisk?
  • Emil Fridolfsson - Orsakar vitaminbrist massdöd bland Östersjöns fiskar?
  • Oscar Nordahl - Rensmassor från diken och våtmarker, ett dolt hot för kustrovfisken
  • Petter Tibblin - Avgörande kunskap för ekologiskt och samhällsekonomiskt hållbart sportfiske i Östersjön

BalticWaters2030 är en oberoende stiftelse som arbetar för en friskare Östersjö. Projekt genomförs på land, längs kusten och i havet, helt i BalticWaters2030s regi eller i samverkan med universitet, myndigheter och organisationer.