Irfan student på Linnéuniversitetet

Irfans låt blev viral på TikTok och Spotify

Det började med ett löfte till sig själv om att lägga ut en låt om dagen på Youtube. Ett halvår senare är studenten Irfan Okanovics låt I Am Woman, med sångerskan Emmy Meli, en av de mest spelade låtarna på TikTok och Spotify med mer än 30 miljoner lyssningar på båda kanalerna.

Irfan Okanovic läser marknadsföringsprogrammet vid Linnéuniversitetet. Vid sidan av sina studier skapar han musik.

Irfan använder olika kanaler när han sprider sin musik. Han har dock främst arbetat med sin Youtubekanal Okano Beats. Det var där som han först nådde ut med sin låt I Am Woman, som nu har fått stor spridning på TikTok och Spotify.

– Allt började med att jag under sommaren 2021 lovade mig själv att lägga ut en låt per dag på Youtube. En av låtarna hittades av sångerskan Emmy Meli några månader senare. Hon skapade lite av en demo och la ut den på TikTok. Efter det så växte låten snabbt och folk kunde inte få nog av den, så tiktoken växte till att ha cirka 30 miljoner visningar i appen. Låten har för tillfället också 59 miljoner streams på Spotify.

Irfan tror att låten fått så mycket uppmärksamhet då den är lite av ett anthem. Det handlar om “I Am”-konceptet, vilket också repeteras genom hela låten. Lyssnaren får en liten positiv boost i sitt självförtroende, förklarar han.

Låten har också väckt stor uppmärksamhet bland vänner, bekanta och inom musikbranschen.

– Uppmärksamheten betyder jättemycket för mig. Detta är ett av de första hindren för en musikproducent – att få en stor låt. Har man fått en stor låt så får man betydligt mer auktoritet i branschen, samt att jag känner ännu mer motivation till att fortsätta producera, fortsätter Irfan.

Musiken alltid varit en del av Irfans liv och han började med musikproduktion i tidig ålder. Nu skapar han musik samtidigt som han läser på marknadsföringsprogrammet, vilket ibland kan vara en tuff kombination.

– Det finns dagar då jag inte vill göra musik, om jag har pluggat mycket och haft fullt upp med träning. Men med en tydlig vision om vad man vill göra i livet så kör man på ändå, säger Irfan.

För Irfan, som läser sista året på marknadsföringsprogrammet, kretsar tankarna kring hur han på bästa sätt kan fortsätta att kombinera musik och de kunskaper han har inom marknadsföring.

– Jag kommer att satsa på musiken, men alltid ha min utbildning som en backup. Vi har inte riktigt fått kunskapen om hur man gör ett inlägg eller en video viral, men jag har börjat tänka på min musik-katalog som en företagare och betydligt mer strategiskt, avslutar Irfan.