Pedagog i en barngrupp

Nytt professionsprogram i pedagogik startar i höst

För att stärka karriärmöjligheterna för verksamma förskollärare och lärare startar Linnéuniversitetet ett nytt professionsprogram i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap. Programmet, som ges på distans, startar till hösten 2022.

Att programmet startar nu grundar sig i ett ökat intresse för och skapandet av en nationell struktur för kompetensutveckling av rektorer, lärare och förskollärare, samt ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare respektive förskollärare.

– Med vår nya professionsmagister vill vi skapa fler möjligheter för kompetensutveckling och akademisk meritering för yrkesverksamma förskollärare och lärare säger programansvarig Mattias Lundin.

Programmet ges på kvartsfart och på distans, med campusträffar och är utformat för att passa förskollärare, lärare och rektorer med yrkesexamen.

– Genom att läsa programmet får lärare och rektorer möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom sin profession samtidigt som de utvecklar sitt ledarskap och sin förståelse för pedagogiska verksamheter med dess problem och dilemman, fortsätter Mattias.

Programmet riktar sig till förskollärare, lärare och skolledare i samtliga skolformer och har tre ingångar, beroende på vilken kompetens och mål som den sökande har:

Samtliga ingångar ger möjlighet att söka forskarutbildning i pedagogik.

– Programmet passar förskollärare och lärare som vill fördjupa sin yrkeskompetens och akademiska meritering, särskilt med fokus på vetenskap och ledarskap, i kombination med möjligheter att knyta kontakt med andra yrkesverksamma lärare med samma intresse, avslutar Mattias.

Mattias Lundin, programansvarig
e-post: mattias.lundin@lnu.se