Star Wars-kompositören John Williams gav nytt liv åt den klassiska Hollywood-musiken
REPORTAGE. Hajen, Star Wars, Jakten på den försvunna skatten. Listan kan göras lång på storfilmer där Hollywood-kompositören John Williams gjort filmmusik som blivit klassiker. En av de främsta John Williams-experterna finns på Linnéuniversitetet – filmvetaren Emilio Audissino. Han menar att Williams filmmusik var en tydlig återgång till den klassiska Hollywood-musiken.
Allting började med ett biobesök hemma i Italien, när den 13-årige Emilio såg Jurassic Park för första gången. Sen var han fast.
– Jag tyckte att musiken var så fascinerande och gripande. Jag ville veta allt om han som hade skrivit den. Där började mitt livslånga intresse för Williams, säger Emilio Audissino, docent i medieproduktion.
Intresset växte så småningom till ett akademiskt specialområde för Emilio. Han skrev både sin masteruppsats och sin ena doktorsavhandling om den amerikanske filmkompositören, och har sedan dess publicerat flera böcker och artiklar i ämnet.
Nyligen anlitades han som sakkunnig för att skriva liner notes, albumtexter, till en ny CD-box innehållande 21 skivor där John Williams dirigerar The Boston Pops Orchestra. CD-boxen gavs ut i februari 2022 för att uppmärksamma John Williams 90-årsdag.
– Självklart tackade jag ja! Jag hade själv sett fram emot återutgivningen av de här fantastiska inspelningarna. Så det var särskilt kul att få vara en del av projektet, säger Emilio.
Musiken i slutscenen av E.T., alltså cykeljakten och avskedet, är något av den bästa musiken som skrivits i filmhistorien.
Williams återupptäckte den klassiska Hollywood-musiken
Vad är då det karaktäristiska med John Williams musik? Emilio menar att den var en tydlig återgång till ”klassisk” Hollywood-musik, alltså den filmmusik som var vanlig på 30-, 40- och 50-talen. Det var en storslagen och symfonisk musikstil, ofta framförd av stora orkestrar, och den hade sitt ursprung i romantiska operor i slutet av 1800-talet av kompositörer som Wagner, Strauss och Puccini. Typiskt för den här filmmusiken var en tydlig synkronisering mellan musik och det visuella, det vill säga musiken skulle imitera gester i filmen. Detta kallas för ”Mickey Mousing” efter de tidiga Musse Pigg-filmerna, där till exempel känslan av en seriefigur som trippar fram på tå kunde förstärkas av en violin som betonade varje steg.
Den här stilen med stora orkestrar blev allt mindre populär under mitten av 1900-talet, och vid slutet av 60-talet var den mer eller mindre utdöd. Istället blev det vanligare med filmmusik av mindre ensembler inom jazz och rock, och även temamusik och elektronisk musik.
– Det Williams gjorde var att ge nytt liv åt den äldre, klassiska Hollywood-musiken och modernisera den. Därför kallar jag hans filmmusik för ”ny-klassisk”, säger Emilio.
Det är musik som kan stå för själv, utan själva filmen.
Varför har Williams musik blivit så känd?
– För det första är det musik som kan stå för själv, utan själva filmen. Det är sällan filmmusik lyckas med det. Hans musikstycken kan till exempel spelas på konserter utan att upplevas som ytliga eller tråkiga. För det andra är det musik som, även om den är komplex i uppbyggnaden, är väldigt lätt att ta till sig och komma ihåg för publiken. Tänk till exempel på temat i Indiana Jones och E.T., säger Emilio.
Vilket inflytande har John Williams haft för filmmusiken?
– Williams musik har varit betydelsefull både när det gäller filmmusiken som konstform och för återupptäckten av den klassiska Hollywood-musiken. Men om man tittar på den filmmusik som produceras idag, så tror jag faktiskt inte att Williams har så stort inflytande. Dagens filmmusik är ganska långt bort från Williams symfonier. Jag tror inte att hans stil riktigt fungerar med dagens digitala arbetsmetoder i filmproduktion, där filmer hela tiden redigeras och ändras fram tills de släpps, vilket gör det svårt för kompositörer att skriva komplexa musikstycken. Dessutom är det idag vanligare med filmmusik som man ”känner”, istället för musik som man ”lyssnar på”. Jag är kanske pessimistisk, men jag tror tyvärr inte att Williams ”nyklassisism” kommer att komma tillbaka, säger Emilio.
Vilka är John Williams bästa kompositioner?
– Jag tycker att musiken i slutscenen av E.T., alltså cykeljakten och avskedet, är något av den bästa musiken som skrivits i filmhistorien. Samma gäller för öppningen arken i Jakten på den försvunna skatten. Men jag vill också nämna mer okända stycken som Djävulens tarantella från Häxorna i Eastwick, som har ett helt fantastiskt arrangemang, och det kusliga huvudtemat i Dracula, säger Emilio.
Lista: Emilio Audissinos 10 favoritfilmer med John Williams-musik (utan inbördes ordning)
- Jakten på den försvunna skatten (1981)
- E.T. the Extraterrestrial (1982)
- Rymdimperiet slår tillbaka (1980)
- Hook (1991)
- Superman (1978)
- Dracula (1979)
- Häxorna i Eastwick (1987)
- Hajen (1975)
- Jurassic Park (1993)
- Schindler’s List (1993)
Mer information:
The Film Music of John Williams – Emilio Audissino
Film Music in Concert – John Williams
CD-boxen “John Williams – Complete Philips Recordings”