Ulf Selsing på Tietoevry

Tietoevry vinnare av Stora IT-kompetenspriset 2022

När Stora IT-kompetenspriset under tisdagen delades ut i samband med Digibrunch i Växjö, stod Tietoevry som vinnare. Avgörande blev företagets helhetsperspektiv på samverkan och kompetensutveckling.

Tisdagen 17 maj utsågs vinnaren av Stora IT-kompetenspriset 2022: Tietoevry från Kalmar. Det var oerhört jämt mellan de tio nominerade organisationerna och juryn hade en stor utmaning i att skilja dem åt. En av de frågor som skiljde ut Tietoevry var deras helhetsperspektiv på samverkan inom flera olika område och deras strategiska arbete med kompetensutveckling.

– Alla nominerade gör ett fantastiskt jobb när det gäller samverkan och intern kompetensutveckling, säger Diana Unander, projektkoordinator för Stora IT-kompetenspriset. Det är roligt att se hur företagen utvecklas från år till år och hur de här frågorna får mer och mer fokus. En stor skillnad i år mot tidigare år att det är en stor bredd på inriktning hos de organisationer som nominerats, IT-bolag, industri och offentlig verksamhet. Arbetet gynnar inte bara den enskilda organisationen, utan alla blir bättre och ett positivt klimat skapas i hela Linnéregionen.

Priset delades ut i samband med en Digibrunch där Roger Andersson och Mathias Vahlgren utvecklingschefer på Visma Spcs, och vinnare av Stora IT-kompetenspriset 2020 delade med sig av sina erfarenheter och gav tips på vad som krävs för att hitta, engagera och behålla värdefulla medarbetare inom mjukvarubranschen. De lämnade också över vandringsstatyetten till årets vinnare.

– Det är en enorm ära, säger Ulf Selsing på Tietoevry. En bekräftelse på att vi har kämpat väldig mycket senaste åren med att bygga upp en metodisk utbildning internt, men också en rekrytering i samarbete med Linnéuniversitet och andra universitet.

Om priset

Syftet med Stora IT-kompetenspriset är att utse en arbetsgivare som dels arbetat strategiskt och engagerat med kompetensutveckling av egen personal, dels samverkat med utbildningsanordnare och/eller studerande kopplat till IT-relaterade utbildningar, för att säkra den framtida kompetensförsörjningen på ett föredömligt sätt. Bakom priset står institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Linnéuniversitetet.

Juryn bestod i år av Ia Willamsson, Campus Ljungby, Catarina Bracher, Digitri, Stefan Uppman, Växjö Linnaeus Science Park, Mats Olsson, Kalmar Science Park, samt Johan Leitet, Linnéuniversitetet

Mer information

• Diana Unander, forsknings- och projektkoordinator, mobil 070–591 07 29, e-post diana.unander@lnu.se.