Porträttbild Natia Gamkrelidze

Vad händer i Ukraina? Vår expert på Rysslands relation till de forna sovjetstaterna svarar

FOKUS UKRAINA | Natia Gamkrelidze är doktorand i statsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hon kommer ursprungligen från Georgien och har som expertområde relationen mellan Ryssland och den forna Sovjetregionen. För tillfället är Natia gästforskare vid Davis center for Russian and Eurasian Studies vid Harvarduniversitet i USA. Vi frågade henne om händelseutvecklingen i Ukraina. Här ger hon en bakgrund till situationen och förklarar vad den kan innebära för framtiden.

– Det spända läget mellan Ryssland och Ukraina sträcker sig många år bakåt i tiden. Det bör poängteras att det här inte är den första gången som ansträngningarna har ökat mellan Ryssland och Ukraina. Vi känner alla till att Ryssland invaderade Ukraina 2014 och ockuperade Krimhalvön. Därför bör vi vara försiktiga när vi säger att kriget startade i år. Det startade 2014 och det har varit ett pågående krig mellan Ukraina och Ryssland sedan dess, säger Natia Gamkrelidze.

Natia Gamkrelidze nämner tre viktiga faktorer bakom Rysslands agerande.

– För det första kan Putins handlingar förklaras utifrån politiska mål. Han ser upplösningen av Sovjetunionen som 1900-talets stora geopolitiska tragedi. För det andra handlar det om regimens överlevnad. Han är rädd för ett demokratiskt och ekonomiskt välmående Ukraina. Genom denna invasion försöker han hindra den demokratiska och ekonomiska utvecklingen i Ukraina. För det tredje så betraktar han inte Ukraina som ett land, utan enbart ett territorium. Därför ser han inte Ukraina som en självständig nation. I ett tal den 21 februari i år, sa han att Ukraina skapades av Ryssland och har lite eller ingen egen kultur eller identitet utöver den ryska. Därför anser han att Ukraina varken kan eller ska existera självständigt från Ryssland. Alla dessa anledningar, bland många andra, har tjänat som motiverande faktorer bakom Putins attack mot Ukraina.

Vilka är dina reaktioner på den senaste veckans händelseförlopp?

– Trots att amerikansk underrättelsetjänst förutspådde Rysslands invasion av Ukraina med stor exakthet, så var det chockerande. Detta krig är djupt personligt, inte bara för mig, utan för alla georgier. När kriget i Ukraina bröt ut den 24 februari så kändes det som att jag vaknade upp i augusti 2008. Då invaderade Ryssland Georgien och ockuperade 20 procent av Georgiens territorium. Dessutom har jag nära vänner i Ukraina som kämpar vid frontlinjerna; några har spenderat dagar i källare för att skydda sig från ryska bomber. Varje gång jag skriver till dem, är det med osäkerheten om jag kommer att få svar, vilket är fruktansvärt. Det var uppenbart 2008, och det är uppenbart nu, att Putin vill återupprätta det sovjetiska imperiet och gå till historien som mannen som åter gjorde Ryssland till en stormakt.

Hur betraktar den ryska ledningen Ukraina efter upplösningen av Sovjetunionen?

– Putin sörjer Sovjetunionen och han betraktar varken Ukraina som ett riktigt land, eller ukrainarna som ett eget folk. Ur hans perspektiv, varken kan eller bör Ukraina existera självständigt från ryskt inflytande. Vi har sett detta i hans tv-sända uttalande den 21 februari i år, då han sa till tittarna att landet Ukraina ”skapades av Ryssland” med Vladimir Lenin som dess chefsarkitekt. Redan 2008 nämnde han för George W. Bush att ”Ukraina inte ens är ett land”. Sådan är hans syn. Verkligheten är dock att Ukrainas självständighet, kultur, folk och språk sträcker sig bakåt till 900-talet. Dessvärre har andra länder ockuperat och kontrollerat ukrainskt territorium sedan 1200-talet då mongolerna erövrade Kiev.

Din expertis rör relationen mellan Ryssland och den forna sovjetregionen, i vilken Ukraina ingår. Vad betyder den nuvarande situationen för de övriga forna sovjetstaterna?

– Vi kan vara säkra på att Putins krig i Ukraina inte kommer att stanna i Ukraina. Rysslands krig i Ukraina är den största konflikten i Europa sedan andra världskriget och det kommer få följder, inte bara för andra forna sovjetstater, utan för hela världen. På makronivå bevittnar vi hur frihet, demokrati, ekonomiskt välstånd, och viktigast av allt, stabilitet i kärnvapenfrågan är under hot. Detta är extremt farligt. På mikronivå är det tydligt att den ryska attacken på Ukraina har förändrat det säkerhetsläge som tidigare rådde i Östeuropa, säger Natia Gamkrelidze.

Mer information:

• Natia Gamkrelidze är medförfattare till en artikel om Ukrainakrisen på Middle East Institute site, som sätter händelserna i relation till situationen i Georgien 2008: The limits of the Georgia prism in Ukraine
  • Linnéuniversitetets expertlista med anledning av krisen i Ukraina.