5,87 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för forskning om sexåringars multimodala undervisning och skapande av digitala animationer
Vetenskapsrådet (VR) har meddelat vilka ansökningar som beviljats forskningsmedel inom utbildningsvetenskap för 2024 – 2027. Linnéuniversitetets bidrag har titeln: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen genom multimodal undervisning och deras skapande av digitala animationer.
En stor utmaning för det svenska skolsystemet är att ojämlikheten mellan skolor har ökat dramatiskt under det senaste decenniet. En internationell forskningsöversikt indikerar att särskilt de elever som kommer från socioekonomiskt utsatta områden, som har ett annat modersmål än svenska och elever med funktionsvariationer gynnas av att använda digitala verktyg. En sådan användning skulle alltså kunna vara en väg att överbrygga ojämlikheten i skolan.
Faktum är att användningen av digitala verktyg har ökat i såväl förskola som skola, men den avgörande frågan som ännu inte besvarats rör hur digitala verktyg kan användas för främja elevers lärande. Utifrån detta är syftet med VR-projektet att studera vad som händer och vad som blir möjligt för elever att lära när lärare, med stöd av forskare, integrerar digitala verktyg i sin undervisningsdesign.
Mer information om VR-projektet
Den tvärvetenskapliga forskargruppen Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning har formerats kring det teoretiska perspektivet design för lärande (DfL), där undervisning och lärande betraktas som en form av multimodal design: läraren iscensätter, eller designar, lärandeaktiviteter och ger därmed eleverna tillgång till olika resurser som möjliggör meningsskapande; eleverna å sin sida re-designar sitt lärande i relation till de förutsättningar de ges och med utgångspunkt i sina tidigare kunskaper, intressen med mera.
I projektet kommer elevers skapande av digitala animationer i olika ämnen fokuseras, då våra tidigare småskaliga studier indikerar att detta är positivt, bland annat utifrån elevernas engagemang.
Valet att tydligt koppla de digitala verktygen till specifika ämnen utgår ifrån studier som visar att inte alla barns tidigare erfarenheter, språk, kunskaper och färdigheter erkänns och ligger till grund för deras fortsatta lärande i de tidiga skolåren. Därmed riskerar vissa barn att halka efter redan i förskoleklass, vilket är högst problematiskt eftersom ett jämlikt skolsystem genom hela skolgången ska erbjuda alla barn lika goda framtidsutsikter. Vikten av att barn tidigt utvecklar en stark lärandeidentitet och tilltro till den egna förmågan poängteras i forskning eftersom det påverkar deras möjligheter för att lyckas i det livslånga lärandet.
Målet med projektet är därför att bidra med både praktiska och teoretiska svar på hur lärares undervisningsdesign och elevers användning av digitala verktyg kan främja elevers lärande i svenska, matematik och naturvetenskap, vilket är relevant för såväl forskning som pedagogisk praktik.
Mer information
- Vetenskapsrådets beviljade projekt inom utbildningsvetenskap
- Projektets webbsida: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen
- Den tvärvetenskapliga forskargruppen Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning
- Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP)
- Hör gärna av dig till projektets kontaktperson Marina Wernholm om du vill veta mer om forskningen!