Logotyp för FLIARA

Kick-off-möte markerar början på projektet FLIARA

Det europeiska projektet FLIARA (Female-led innovation in Agriculture and Rural Areas) firade sitt officiella startmöte i Bryssel den 26-27 januari 2023 och för första gången samlades projektpartnerna.

FLIARA-projektet finansieras av Europeiska kommissionens program Horisont Europa (bidragsavtal nr 101084234) och omfattar femton offentliga och privata organisationer från tio olika länder i Europa. Projektet samordnas av University of Galway i Irland och kommer att pågå i tre år.

FLIARA:s huvudmål är att skapa ett ekosystem i hela Europa som stöder kvinnoledda innovativa metoder inom jordbruket och på landsbygden. FLIARA föreslår därför en unik och innovativ metod för att öka förståelsen, medvetenheten och erkännandet av kvinnors roll i en mer hållbar framtid på landsbygden, samt för att utveckla effektivare stödramar för politik och styrning.

Med utgångspunkt i tematiska fallstudier kommer projektpartnerna att undersöka kvinnoledda innovationer på landsbygden i fyra makroregioner i EU - Atlanten, Central- och Östeuropa, Nordiska Östersjön och Medelhavsområdet. Efter urval och analys av fallstudierna kommer FLIARA att skapa och utveckla ett nätverk av praktikgemenskaper för att skapa ett partnerskap för lärande mellan alla nyckelaktörer som är engagerade i innovation på landsbygden och inom jordbruket. Det kommer också att lansera en synlighetskampanj för att öka medvetenheten om kvinnors roll inom jordbruket och på landsbygden.

Den första dagen av startmötet för FLIARA (den 26 januari) var strukturerad som en uppvärmning och introduktion för att presentera den övergripande visionen och medlemmarna i den rådgivande nämnden och inleda diskussioner om specifika aktiviteter i projektet, nämligen kontextuella begrepp och bedömningsramar, kommunikation och utformning av strategier. Mötet öppnades av projektsamordnaren - docent Maura Farrell från University of Galway. I sitt inledningsanförande framhöll professor Farrell att "vi står inför många utmaningar och pågående frågor på landsbygden, bland annat sedan länge etablerade frågor om ojämlikhet mellan könen". FLIARA-projektet kommer att använda tvärvetenskaplig innovation för att förbättra kvinnors erkännande på landsbygden, vilket är en viktig aspekt för att skapa en mer hållbar framtid för landsbygden. FLIARA:s vision är att lyfta fram kvinnor på landsbygden som innovativa aktörer som spelar en nyckelroll för att öka hållbarheten på landsbygden.

Den andra dagen av startmötet (den 27 januari) räknades med deltagande av projekt- och policyansvariga från Europeiska kommissionens genomförandeorgan för forskning. Under denna sista mötesdag fortsatte konsortiets diskussioner om projektets tekniska verksamhet, med särskilt fokus på metoder och verktyg för förberedelse, urval och analys av fallstudier. Slutligen togs även administrativa, finansiella och etiska aspekter upp för att bygga en solid grund för en sund förvaltning av verksamheten sedan projektets början.

Det två dagar långa uppstartsmötet var därför ett tillfälle att utbyta åsikter och förväntningar om hur varje uppgift skulle genomföras och att bana väg för att alla partnerorganisationer skulle få en gemensam förståelse för hur projektverksamheten hänger samman och måste genomföras.

Sammanfattningsvis syftar FLIARA-projektet till att utmana könsnormer, relationer och stereotyper som inte erkänner det bidrag som kvinnor för närvarande gör och kan göra i framtiden när det gäller att leda innovationer inom landsbygd och jordbruk i Europeiska unionen. Projektet förväntas leda till förändringar i samhällspraxis och i beteendet hos individer, samhällen, offentliga och privata organisationer och bidra till att uppnå EU:s jämställdhetsstrategi och mål 5 för hållbar utveckling om jämställdhet mellan kvinnor och män.