Procession med studenter i fronten

Tradition, glädje och fest som sig bör på årets akademiska högtid

För första gången sedan 2020 kunde Linnéuniversitetets akademiska högtidsceremoni genomföras i full skala som traditionen bjuder. I fredags fylldes Kalmarsalen nästan till sista stol med gäster som tillsammans hyllade Linnéuniversitetets nya doktorer, professorer och hedersdoktorer.

Fler bilder från akademisk högtid finns att se här >> Foto: Johannes Rydström

Rektor Peter Aronsson inledde den högtidliga ceremonin och konstaterade bland annat i sitt anförande att Linnéuniversitetet må vara en liten, men ack så viktig del i det långsiktiga arbetet som också är vår vision – att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling.

– Idag är en glädjens tid, men kriget i Ukraina lägger sordin på högtidligheterna, samtidigt som vi påminns om de svår akuta utmaningar vi står inför; klimatutmaningar, en ifrågasatt demokrati och mänskliga rättigheter. Vi bidrar med kunskap som behövs för att möta dessa utmaningar, sa han i sitt rektorstal.

Publik
Kalmarsalen var näst intill fullsatt under högtidsceremonin.

Sammanlagt installerades tolv professorer och 24 doktorer promoverades. Sex forskare och lärare fick ta emot Linnéuniversitetet hedersutmärkelser för framstående insatser inom akademin.

Även årets två nya hedersdoktorer friidrottstränaren Vésteinn Hafsteinsson och konstnären Åsa Jungnelius promoverades och fick ta emot diplom, doktorsring och hatt.

Växjö och Kalmar kommuner delar varje år ut Stora Linnéstipendiet. Priset är på 500 000 kronor och ska stödja Linnéuniversitetets forskning inom hållbar ekologisk utveckling.

Årets pristagare Johanna Sunde, forskare vid institutionen för biologi och miljö
tog emot utmärkelsen för sin forskning om långsiktigt hållbar förvaltning av svenska ekar.

Efter avslutad ceremoni bjöds det till middag för 400 inbjudna gäster, med förrättsmingel på Kalmarsalens glasannex och därefter sittande middag som kröntes med dans inpå småtimmarna.

rektor
Kvällens konferencierer Douglas Brommesson och Cissy Awrin.

– Det känns oerhört bra nu och så roligt att vi äntligen kunde fira den akademiska högtiden i all sin prakt igen! Efter pandemin och förra årets uppdelade ceremoni kändes det i luften att det här var efterlängtat av många, summerade Linnéuniversitetets eventkoordinator och ceremonimästare Nanny Fransson.

Tal till doktorerna hölls av Disa Bergnher, professor och vicedekan vid fakulteten för samhällsvetenskap och professorstalet hölls av Niklas Salmose, professor i engelsk litteraturvetenskap.

Kvällens underhållning utgjordes bland annat av en dansmonolog där dansaren César Garcia Steensen tolkade Charlie Chaplins The Final Speech from The Great Dictator.

Swedish Red Elephant, som även ingår i Linnéuniversitetets Artist in Residence-verksamhet, framförde låten Anybody Out There?.