Kungaparet sitter på en träbänk

Högtidligt när kungen avtäckte 250 kilo tung träbänk – skapad av Linnéuniversitetet

Vid kungens jubileumsbesök i Växjö invigde han ett minnesmärke med tyngd: en träbänk på 250 kilo, gjord av spillvirke från Linnéuniversitetets träforskning.

Under 2023 firar kungen 50 år på tronen. Detta uppmärksammas bland annat genom att kungaparet besöker Sveriges alla län. I maj var det Kronobergs tur och ett besök i Växjö. Besöket arrangerades av Länsstyrelsen Kronoberg.

Gjord av trärester

En av programpunkterna var när kungen avtäckte ett minnesmärke för jubileumsbesöket – en specialgjord träbänk, producerad av Linnéuniversitetet. Bänken är tillverkad av överblivet material från universitetets tester av korslimmat trä, där man undersöker bland annat belastning och vindpåverkan. I kungens bänk får nu dessa trärester nytt liv.

Rektor berättar om kungens träbänk
Rektor Peter Aronsson berättar om träbänken och användningen av korslimmat trä.

Bänken avtäcktes i Ekobacken i Växjö och där kommer den också att stå kvar, för alla att slå sig ner och njuta av utsikten.

Kungens träbänk

• Material: korslimmad gran
  • Formgivare: Anders Alrutz
  • Vikt: 250 kg
    - Trä: 248 kg
    - Lim: 2 kg
  • Inlagrad koldioxid: 454 kg

– Den här träbänken är en fin symbol för Småland och för Linnéuniversitetets forskning inom skog och trä. Och att den är gjord av spillvirke kopplar an till hur vi kan återanvända trä på olika sätt, säger Åsa Rydell Blom, prodekan och docent i virkeslära.

Kungens träbänk
Träbänken är placerad i Ekobacken i Växjö.
Kungen hälsar på studenter
Kungen tillsammans med studenter från Linnéuniversitetet: Sebastian Svensson Meulmann, Sara Wallberg, Nina Haggren, Nathalie Gunnarsson.

Varför blev det en träbänk som minnesmärke? Bakgrunden är att hela kungabesöket hade ett tema kring just skog och trä. Det bottnar dels i kungens egna intresse för skogen, dels i hans tidigare besök i regionen; invigningen av Hus M på campus 2002, där man bedriver skogsforskning, och i samband med stormen Gudrun 2005.

Under dagen berättade olika representanter om vad som hänt sedan dess. Bland annat handlade det om utvecklingen av skog- och träutbildningar, forskning inom träteknik och hållbart byggande och The Bridge – Linnéuniversitetets samarbete med IKEA och Södra.

Åsa Rydell Blom berättar om Linneuniversitets forskning inom skog och trä. Bilden är från kungaparets besök på Utvandrarnas hus i Växjö.
Åsa Rydell Blom berättar om Linneuniversitets forskning inom skog och trä. Bilden är från kungaparets rundtur på Utvandrarnas hus i Växjö.
Informationsskylt om Kungens träbänk.
Informationsskylt om minnesmärket.

Bänken är designad och tillverkad av Anders Alrutz, forskningsingenjör i byggteknik. Studenterna Nina Haggren och Sara Wallberg har gjort beräkningar på hur mycket koldioxid som finns inlagrat i bänken. Detta uppgår till 454 kilo, vilket motsvarar koldioxidutsläpp från en dieselbil när den kört ca 284 mil.

På plats i Ekobacken fanns också rektor Peter Aronsson och studenter som berättade om Linnéuniversitetets satsning på skog och trä.

Studenter visar skylt
Kungaparet

Fakta: Korslimmat trä är en sammansatt träskiva, som är uppbyggd av ett antal lager av tunna träfanér (lameller) som läggs med korsvis fiberriktning, limmas och pressas samman.