Lärarutbildningsutredningen – utredaren har besökt Linnéuniversitetet
Utredare Peter Honeth och kollegorna Erika Stadler och Åsa Rurling från utbildningsdepartementet gjorde den 16:e oktober, ett lärosätesbesök vid Linnéuniversitetet som ett led i den pågående lärarutbildningsutredningen vilken ska resultera i åtgärder för att utveckla lärar- och förskollärarutbildningar. Syftet är att höja utbildningarnas kvalitet och yrkenas status och attraktivitet.
Utredaren träffade enligt önskemål lärarutbildare inom följande områden:
Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, som är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver.
Ledningen inklusive vetenskaplig ledare för Vetenskapsrådsprojektet om lämplighetsprov.
Studentrepresentanter från olika lärarprogram.
Tack till alla er som deltog under dagen!
Frågorna de hade med sig handlade bland annat om tillträde/lämplighetsbedömning, innehåll och professionsinnehåll, samverkan med andra lärosäten och examensmål för lärarutbildningarna.